Światowy Indeks Prześladowań 2025

Chiny

Kluczowe ustalenia

Okres badawczy: od 1 października 2023 do 30 września 2024

Komunistyczna Partia Chin (KPCh) postrzega religię jako zagrożenie. KPCh oficjalnie zakazała 281 milionom Chińczyków, którzy należą do KPCh oraz powiązanych z nią organizacji młodzieżowych, angażowania się w jakiekolwiek aktywności o znamionach duchowości. KPCh prowadzi politykę „sinizacji” kościołów – poddawania ich partyjnej kontroli poprzez wymaganie od nich dostosowania swoich doktryn, zwyczajów i moralności do chińskiej kultury. Sankcjonowane i kontrolowane przez państwo stowarzyszenia kościelne to: Patriotyczny Ruch Potrójnej Autonomii (TSPM – protestancki) i Patriotyczne Stowarzyszenie Katolików Chińskich (CPA). Kościoły niestowarzyszone uważane są za nielegalne i nazywane kościołami domowymi lub podziemnymi, nawet jeśli liczą setki członków. Rząd zachęca obywateli do zgłaszania nielegalnych działań religijnych, a przywódcy kościelni stoją w obliczu rosnącej presji, aby dołączyć do Kościołów zatwierdzonych przez państwo.

Nowe przepisy ograniczające zasady korzystania z internetu, mediów społecznościowych, działania organizacji pozarządowych, obowiązków rejestracyjnych i przepisów dotyczących religii z 2018 roku (wraz z poprawkami, w szczególności przepisami dotyczącymi miejsc kultu religijnego, wdrożonymi od 1 września 2023 roku) są coraz bardziej rygorystycznie stosowane i wszystkie poważnie ograniczają wolność obywateli. Władze przeprowadzają „naloty” na kościoły, które są następnie zamykane, ich przywódcy są aresztowani, a mienie konfiskowane.

Konwertyci z islamu oraz buddyzmu tybetańskiego są zastraszani i doświadczają przemocy fizycznej ze strony rodziny i członków lokalnej społeczności.

Profil kraju w formacie PDF

Poniższy profil kraju stanowi przetłumaczoną część szczegółowych raportów przygotowanych przez World Watch Research, dział badawczy Open Doors. Profil kraju dostępny jest również do pobrania w formacie PDF. Szczegółowe raporty w oryginalnej wersji angielskiej (części "Informacje ogólne" oraz "Dynamika prześladowań") znajdują się na końcu strony.

SKRÓCONY PROFIL KRAJU W PDF

1. Tło

KPCh sprawuje ścisłą kontrolę nad obywatelami, wykorzystując maoistowską retorykę i ideologię, aby zdławić wszelką opozycję w społeczeństwie. Prezydent Xi Jinping doszedł do władzy w 2013 roku. W 2017 roku jego idee zostały oficjalnie włączone do konstytucji KPCh. Kilka uniwersytetów otworzyło wydziały, na których się ich naucza, a KPCh stworzyła aplikację do testowania swoich członków z ich znajomości. Partia podejmuje wiele wysiłków, aby przekazać myśli swojego przywódcy obywatelom, zaczynając już od przedszkolaków. Alternatywne poglądy nie są dozwolone, a nielojalni członkowie partii znikają lub są odsuwani na margines. Chrześcijanie nie mogą liczyć na karierę w służbie publicznej. KPCh zaczęła przejmować bezpośrednią kontrolę nad uniwersytetami, łącząc urząd rektora z uniwersytecką komórką partyjną. W ten sposób powstanie jednolite kierownictwo wyższej uczelni (Radio Free Asia, 18 stycznia 2024).

Zgodnie z konstytucją Chiny są krajem ateistycznym. Książki promujące ateizm, jak np. „Zasady naukowego ateizmu”, są wykorzystywane jako podręczniki w szkołach wyższych i wśród kadr partii komunistycznej. Około 40% obywateli zgadza się z wartościami konfucjanizmu, który jest wychwalany przez rząd jako prawdziwie chiński, ponieważ może być wykorzystywany do wspierania komunizmu.

Patriotyczny Ruch Potrójnej Autonomii (TSPM – protestancki) powstał w 1954 roku. Niezależne kościoły domowe są liczniejsze niż kościoły TSPM, ale są także mniej zorganizowane i luźniej powiązane. Zdecydowana większość „kościołów domowych” działa bez odpowiedniego przywództwa i nie dysponuje środkami na pracę z młodzieżą lub inną wyspecjalizowaną służbę. Większość z nich ma charakter zielonoświątkowy (China Source, 13 czerwca 2023). Jednocześnie państwo wielu kościołom TSPM nakazuje zamknięcie i zmusza je do łączenia się z większymi kościołami. Wszystkie te naciski wraz z nowymi przepisami, które weszły w życie w 2023 roku (szczególnie artykuły 27, 36, 39, 40), pokazują, jak partia komunistyczna faktycznie próbuje przedefiniować chrześcijańskie priorytety i wartości. Czasy, w których kościoły domowe gromadziły się publicznie w miejscach takich jak hotele, centra handlowe czy biurowce i liczyły setki, a nawet tysiące osób na jednym spotkaniu, należą do przeszłości. Teraz wspólnoty dzielą się na mniejsze grupy liczące od 10 do 20 osób i spotykają się w często zmienianych lokalizacjach, zazwyczaj w prywatnych domach.

Katolicy stanowią jedynie niewielką część chrześcijan w Chinach i są najliczniejsi w prowincji Hebei oraz w północnej i środkowej części Chin. Oprócz kościołów stowarzyszonych w CPA istnieją niezależne Kościoły katolickie, które uznają prymat papieża w Rzymie. W poprzednich latach duże Kościoły, które były aktywne w polityce lub zapraszały zagranicznych gości, były inwigilowane i zamykane; teraz może się to zdarzyć każdemu Kościołowi, zarówno niezależnemu, jaki i temu sankcjonowanemu przez państwo. Kiedy Kościół oficjalnie jest zamykany, często dzieli się na małe grupy i spotyka się online.

Przepisy regulują kwestie spotkań onlinemiejsc przeznaczonych na działalność religijną, a nawet wybór liderówZakazano sprzedaży aplikacji biblijnych w sklepach internetowych. Pastorzy niezarejestrowanych Kościołów coraz częściej stają w obliczu oskarżeń o przestępstwa gospodarcze, oszustwa finansowe lub ogólne przestępstwo „wszczynania kłótni i prowokowania kłopotów” (WWR, 13 marca 2023).

Chiny stoją przed wieloma wyzwaniami w kraju i za granicą. Kraj stara się przestrzegać zasady nieingerencji i suwerenności państwowej w wojnie rosyjsko-ukraińskiej. Wspierając Rosję, nie chcą być postrzegane jako jej oficjalny sojusznik. Administracja prezydenta Bidena kontynuuje amerykańsko-chiński proces decouplingu (czyli rozdzielenia zależności gospodarczej między USA a Chinami). Wyzwania te, w połączeniu z upadkiem krajowego sektora nieruchomości i skutkami pandemii COVID-19, przyczyniły się do spowolnienia wzrostu gospodarczego Chin (PRC Leadership Watch, 6 grudnia 2022).

2. Sytuacja w różnych regionach kraju

Konwertyci z islamu oraz buddyzmu przynależący do mniejszościowych grup etnicznych spotykają się z najpoważniejszymi naruszeniami wolności religijnej w Chinach, napędzanymi przez ich rodziny i członków lokalnych społeczności. W związku z tym punktami zapalnymi są Sinciang, Tybet i Chiny Zachodnie z prowincjami takimi jak Syczuan i Yunnan, ale także Qinghai i Ningxia (gdzie żyją mniejszości muzułmańskie). Wielu Tybetańczyków zamieszkuje zachodnią część Syczuanu. Guizhou i Yunnan są również zamieszkane przez wiele różnych mniejszości etnicznych. Na przykład Yunnan jest domem dla mniejszości muzułmanów Hui.

Ponieważ protestanccy chrześcijanie są bardziej skoncentrowani w prowincjach Henan, Zhejiang, Anhui i Jiangxi, a w Hebei liczba katolików jest wysoka, prowincje te można dodatkowo uznać za punkty zapalne. Należy być świadomym, że chrześcijanie i Kościoły chrześcijańskie napotykają na coraz większe restrykcje i kontrolę w całym kraju, a doniesienia na ten temat napływają w zasadzie ze wszystkich prowincji.

3. Kogo dotykają prześladowania?

Wspólnoty chrześcijan ekspatriantów

Chrześcijańskie wspólnoty ekspatriantów cieszą się większą swobodą niż inne grupy chrześcijańskie, niemniej jednak znajdują się pod stałą obserwacją i ogranicza się ich kontakt z lokalnymi Kościołami chińskimi. Liczba zagranicznych chrześcijan, zwłaszcza tych z Zachodu, w ostatnich latach znacznie się zmniejszyła. Władze chińskie w całym kraju starają się ograniczyć działalność zagranicznych misjonarzy chrześcijańskich, zwłaszcza z Korei Południowej, ale także z USA, Tajwanu i Hongkongu.

Tradycyjne społeczności chrześcijańskie

TSPM i kościoły związane z CPA są kontrolowane przez rząd i nawet jeśli nie są poddawane bezpośredniej cenzurze, starannie ważą swoje słowa. Państwo uczestniczy w wyborze ich przywódców, a Kościoły przyjmują ideologię komunistyczną. TSPM oraz CPA opublikowały pięcioletnie plany opisujące, w jaki sposób ich Kościoły będą realizowały „sinizację” (UCA News, 17 sierpnia 2020 i 2 sierpnia 2018).

Społeczności konwertytów

Konwertyci wywodzą się ze środowiska muzułmańskiego lub buddyjskiego (tybetańskiego). Mieszkają często w niestabilnych regionach mniejszości etnicznych. Dotyka ich presja zarówno ze strony państwa, jak i członków lokalnej społeczności. Władze ograniczają wszelkie spotkania i działania, które uznają za polityczne lub niebezpieczne. Tymczasem rodzina, znajomi i społeczność wywierają na konwertytach presję, aby powrócili do „prawdziwej religii”, ponieważ jest ona ważnym czynnikiem jednoczącym grupy etniczne, zwłaszcza w sytuacji, gdy władze komunistyczne narzucają „przepisy o jedności etnicznej”.

Nietradycyjne społeczności chrześcijan

W odróżnieniu od sytuacji sprzed kilku lat, kiedy zbory liczyły setki członków i w niektórych prowincjach spotykały się otwarcie w budynkach komercyjnych, większość kościołów domowych powróciła do spotkań w domach. Ta kategoria jest poważnie dotknięta intensyfikacją nadzoru i „sinizacją”.

4. Główne źródła prześladowań i dyskryminacji

Reżim komunistyczny i postkomunistyczny

Chrześcijanie są największą grupą społeczną, która nie znajduje się pod całkowitą kontrolą państwa, dlatego są uznawani za niebezpiecznych. Zasady partii mówią, że każdy członek partii, który trwa przy swoich przekonaniach religijnych mimo otrzymania dawki „wzmocnionej edukacji myślowej”, będzie „zachęcany do opuszczenia Partii”. Przywódcy muzułmańscy i tybetańscy są czasami zatrudniani przez Partię Komunistyczną, aby w ramach wypełniania swoich funkcji partyjno-urzędniczych ograniczać działalność chrześcijan.

Paranoja dyktatorska

Prezydent Xi Jinping skonsolidował swoją władzę w sposób niespotykany od czasów Mao Zedonga. W czasie jego rządów Partia Komunistyczna stała się partią wojującą. Rząd Chin dokładnie przestudiował powody, które doprowadziły do upadku komunizmu w innych krajach. Jednym z czynników warunkujących utrzymanie się przy władzy jest kontrola grup społecznych, takich jak chrześcijanie, postrzeganych jako obce i związane z obcymi, głównie zachodnimi państwami. Partia naciska na urzędników, aby wdrażali politykę, w zamian oferując różnego rodzaju korzyści.

5. Czym różnią się prześladowania mężczyzn i kobiet?

Kobiety

Kobiety przewodzą wielu kościołom, zwłaszcza kościołom domowym, a więc są narażone na takie samo ryzyko uwięzienia jak mężczyźni. W najtrudniejszej sytuacji są konwertytki ze środowisk muzułmańskich i buddyjskich. Ich mężowie mogą być zmuszani, aby się z nimi rozwieść, ponieważ są uważane za zdrajczynie swojej grupy etnicznej. Chińska polityka jednego dziecka (należąca już do przeszłości) spowodowała zaburzenia w równowadze płci. Konsekwencje tej polityki są odczuwalne przez wspólnoty chrześcijańskie w sąsiednich krajach. Chrześcijanki z sąsiednich krajów złapane w chińską sieć handlu ludźmi są sprzedawane jako „panny młode”.

Formy wywierania nacisku:

  • wymuszone małżeństwo;
  • handel ludźmi;
  • przemoc seksualna.

Mężczyźni

Mimo że spotykają się z podobną presją jak kobiety, mężczyźni i chłopcy są bardziej narażeni na przemoc fizyczną, np. pobicia przez policję. Mężczyźni, którzy pełnią funkcję przywódców wspólnot, są inwigilowani przez aparat państwowy. Znane są przypadki uprowadzenia księży katolickich i wpływowych przywódców kościołów domowych. W takich przypadkach mężczyźni mogą być maltretowani fizycznie, w tym bici, przez funkcjonariuszy policji. Podczas pobytu w areszcie wielu mężczyzn przeżywa traumę. Osoby przetrzymywane w areszcie przez długi czas nie są w stanie zapewnić swoim rodzinom utrzymania. W obliczu tak silnej presji niektórzy przywódcy kościelni decydują się na emigrację.  

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • uwięzienie przez władze kraju.

6. ŚIP: Perspektywa 5-letnia

Rok

Miejsce w Światowym Indeksie Prześladowań

Zaokrąglony wynik prześladowań na 100 pkt
2025

15

78

2024

19

78

2023

16

77

2022

17

76

2021

17

74

Krótki opis zmiany wyniku i jej przyczyny

Wzrost o 0,4 pkt w ŚIP 2025 jest częścią trendu pogarszania się sytuacji chrześcijan i odzwierciedla bardzo wysoki poziom presji na Kościoły w całym kraju, niezależnie od ich statusu. Trudno jest uniknąć realizowania ideologii komunistycznej państwa, opublikowanej w szeregu oficjalnych wytycznych, a wdrożenie „Ustawy o edukacji patriotycznej” wpływa na Kościoły sankcjonowane przez państwo. Wszystkie przepisy dotyczące religii zatwierdzone w latach 2018-2024 są obecnie konsekwentnie wdrażane na terenie całego kraju. Wynik w kategorii „przemoc” utrzymuje się na tym samym bardzo wysokim poziomie, co w ŚIP 2024.

7. Szczegółowe dane na temat przemocy i wywieranej presji

Poziomy przemocy i presji

Życie prywatne 13.2
Życie w rodzinie 10.1
Życie w społeczeństwie 12.8
Życie w państwie 14.6
Życie w kościele 16.1
Przemoc fizyczna 11.1

 

8. Przemoc

Chiny: Przemoc

ŚIP 2025

ŚIP 2024

Chrześcijanie, którzy doświadczyli przemocy fizycznej lub psychicznej

100 *

100

Ataki/zamknięcie kościołów lub innych obiektów chrześcijańskich

1000 *

1000 *

Zatrzymani chrześcijanie

100 *

100 *

Chrześcijanie w więzieniach lub ukarani przez władze państwowe

100 *

100 *

Przykładowe akty przemocy w opisywanym okresie sprawozdawczym

  • 24 lipca 2024: Starszy Zhang Chunlei z Kościoła Reformowanego Guiyang Ren`ai w prowincji Guizhou został skazany na 3,5 roku więzienia za „podżeganie do obalenia władzy państwowej” i „oszustwo” (China Aid, 29 lipca 2024).
  • 24 czerwca 2024: Lider kościoła domowego Du Mingliang z Xinzhou w prowincji Shanxi został skazany na pięć lat więzienia za „organizowanie nielegalnego przekraczania granicy” (China Aid, 24 czerwca 2024).
  • Kwiecień 2024: Sąd w Hohhot w prowincji Nei Monggol skazał Ban Yanhonga na pięć lat więzienia za nielegalną działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji Biblii (Bitter Winter, 29 kwietnia 2024).
  • 27 stycznia 2024: Władze przeprowadziły nalot na zgromadzenie niezarejestrowanych chrześcijan w Xiaotun w prowincji Heilongjiang i zatrzymały ponad 200 osób (UCA News, 5 lutego 2024).

Życie prywatne

Dostęp do treści chrześcijańskich w internecie jest ściśle monitorowany przez państwo. Dostęp do niektórych stron został zablokowany. Na przykład aplikacje Biblii i Koranu zostały zakazane w Apple Store, a religijne audiobooki są zakazane w Audible. Jak podsumowuje jeden z ekspertów krajowych: „Rząd dąży do wyeliminowania możliwości pobierania jakichkolwiek materiałów chrześcijańskich z internetu”. Pojawiły się doniesienia o siłowym wkroczeniu władz do domów chrześcijan. Konwertyci z islamu oraz buddyzmu zazwyczaj nie ujawniają swojej konwersji w obawie przed szykanami lub zatrzymaniem przez lokalne władze. Członkowie partii i wojska, którzy nawrócili się na chrześcijaństwo, również wolą zachować swoją konwersję w tajemnicy. W ubiegłym roku setki chrześcijan zostało zatrzymanych lub ukaranych aresztem domowym, w tym tzw. „nadzorem w wyznaczonym miejscu”.

Życie rodzinne

Dzieciom i młodzieży poniżej 18. roku życia zabrania się uczestniczenia w zajęciach o tematyce religijnej. Partia ostrzega, że działalność religijna jest niezgodna z prawem, co powoduje, że wiele dzieci jest zdezorientowanych, a czasem w konflikcie z religijnymi rodzicami. Uczniowie są namawiani do donoszenia na rodziców. W niektórych regionach dzieciom konwertytów grozi się niedopuszczeniem do egzaminów końcowych lub uniemożliwieniem dalszych studiów. W bieżącym okresie badawczym upubliczniono formularz cytujący politykę chińskiego Ministerstwa Edukacji w zakresie szkolnictwa wyższego, szczegółowo opisujący, w jaki sposób „szkoły powinny przestrzegać zasady oddzielenia edukacji od religii; żadna organizacja ani osoba nie może prowadzić działalności religijnej w szkołach”.

Życie w społeczeństwie

Nadzór (np. przez kamery przemysłowe, komitety sąsiedzkie i strażników) jest powszechny, a znani władzom chrześcijanie są pod szczególną obserwacją. Zgodnie z raportami uzyskanymi w bieżącym okresie badawczym, aby pojawić się na radarze władz, wystarczy być aktywnym (lokalnym) przywódcą Kościoła. Partia komunistyczna wypracowała system nagród, aby zachęcić strażników bezpieczeństwa w społeczeństwie do zgłaszania wszelkich odstępstw. Ten system służy do monitorowania poszczególnych dzielnic. Przywódcy kościelni są często wzywani na przesłuchania w lokalnych posterunkach policji, tak jak w przypadku Kościoła Przymierza Wczesnego Deszczu w Chengdu. Dyskryminacja w zatrudnieniu jest bardziej powszechna na stanowiskach w sektorze publicznym (np. osoby wierzące są wykluczane ze stanowisk rządowych, które wymagają członkostwa w partii). Istnieją rzadkie przypadki, w których rząd naciskał na prywatnych pracodawców, aby rozwiązali umowy z osobami wierzącymi. Osoby nawrócone na chrześcijaństwo ze środowisk muzułmańskich lub buddyjskich są poddawane presji ze strony rodziny i społeczności, aby powróciły do pierwotnej religii. Dopóki tego nie zrobią, są dyskryminowane i nękane. Na przykład konwertyci z islamu lub buddyzmu mogą być zmuszani do udziału w muzułmańskich lub buddyjskich obrzędach religijnych, a chrześcijanie ze wszystkich środowisk mogą być zmuszani do uczestniczenia w kulcie przodków.

Życie w państwie

Konstytucja Chin uznaje wolność wyznania, ale pozostawia w gestii państwa zdefiniowanie „normalnej” działalności religijnej. W okresie badawczym ŚIP 2025 zarejestrowano wiele spraw przeciwko chrześcijanom, między innymi z powodu „nielegalnej działalności biznesowej” lub „oszustw”. Staje się to nowym standardowym oskarżeniem (patrz lista przykładów powyżej).

Państwo ma wiele sposobów, aby utrudnić życie mniejszości religijnych, np. poprzez odmawianie wydania zezwoleń, prowadzenie dochodzeń finansowych mających na celu wykrycie powiązań zagranicznych oraz zamykanie kościołów z powodu rzekomych naruszeń przepisów budowlanych lub przeciwpożarowych. Jak zauważył jeden z lokalnych ekspertów: „Pastorzy TSPM są zobowiązani do nauczania »podstawowych wartości socjalistycznych« i »patriotyzmu«. W przypadku, gdyby odmówili, straciliby pracę lub musieliby opuścić sieć TSPM”. Artykuł 39 wspomnianych powyżej przepisów z 2023 roku wymaga, aby „kazania odzwierciedlały podstawowe wartości socjalistyczne”. Chrześcijanie, którzy są zależni od zasiłków państwowych (np. osoby starsze), są czasami poddawani presji przez lokalnych urzędników partyjnych, aby wybierali między religią a zasiłkiem. Chrześcijańska młodzież aspirująca do służby publicznej nie ma szans na uzyskanie pracy.

Życie w Kościele

Działalność Kościoła jest monitorowana nie tylko przez obecność agentów, ale także przez kamery przemysłowe skierowane na pulpit, z którego głoszone są kazania, całe zgromadzenie i otaczający kościół teren. W niektórych częściach kraju treść kazań, które są głoszone podczas niedzielnych nabożeństw, musi być wcześniej zatwierdzona. Wynikiem monitoringu za pomocą kamer i wszechobecności szpiegów jest rosnący poziom autocenzury.

Przepisy dotyczące instytucji religijnych zostały ogłoszone w maju 2021 roku oraz w 2023 roku. Nakazują prowadzenia zajęć na temat teorii ideologicznej i politycznej, zwłaszcza myśli Xi Jinpinga. Wprowadzono również nowe rozporządzenie dotyczące duchowieństwa, które mówi, że duchowni religijni powinni kochać ojczyznę, wspierać przywództwo Komunistycznej Partii Chin i sinizację religii w Chinach. W ramach „edukacji patriotycznej”, wprowadzonej od 1 stycznia 2024 roku, duchowni nie tylko uczestniczą w kursach, ale są również zabierani na tak zwane „czerwone wycieczki”, odwiedzają ważne miejsca związane z historią KPCh. Liczba zapisów rośnie i pochodzi z miast i prowincji, takich jak Pekin, Fujian, Guangdong, Liaoning, Shandong i Szanghaj.

Ciągle nasila się kontrola niezarejestrowanych Kościołów. Coraz więcej kościołów domowych doświadcza szykan i utrudnień w funkcjonowaniu. Większość nie miała innego wyjścia jak podzielić się na wiele małych grup, które gromadzą się w różnych miejscach, aby w ten sposób uniknąć wytropienia. Jak zauważył jeden z lokalnych ekspertów: „Podczas gdy w przeszłości istniały pewne kanały wyrażania niezadowolenia z polityki religijnej, dziś żadne głosy sprzeciwu nie są dozwolone”.

9. Naruszenie zobowiązań i praw międzynarodowych

Chiny zobowiązały się do przestrzegania i ochrony praw podstawowych w następujących traktatach międzynarodowych:

  1. Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (ICCPR):
  2. Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (ICESCR):
  3. Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania (CAT):
  4. Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW):
  5. Konwencja o prawach dziecka (CRC).

*Chiny podpisały Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, ale go nie ratyfikowały.  

Chiny nie wypełniają swoich zobowiązań międzynarodowych, regularnie naruszając/nie chroniąc następujących praw chrześcijan:

  • Chrześcijanie są inwigilowani przez państwo, a ich działalność jest często utrudniana i zakłócana (Art. 17 ICCPR);   
  • Kościołom utrudnia się uzyskanie statusu prawnego, a te oficjalnie zarejestrowane podlegają silnej ingerencji państwa (Art. 18 ICCPR);   
  • Przywódcy chrześcijańscy są więzieni pod zarzutem naruszenia bezpieczeństwa narodowego (Art. 9 ICCPR);
  • Dzieci chrześcijan są nękane i dyskryminowane z powodu wiary swoich rodziców (Art. 2 CRC);
  • Dzieci chrześcijan nie mogą brać udziału w nabożeństwach i edukacji religijnej (Art. 14 CRC).

10. Sytuacja innych mniejszości religijnych

Zamykane są także miejsca sprawowania kultu muzułmanów, buddystów, taoistów, żydów i wyznawców innych religii.

Muzułmanie, buddyści i wyznawcy Falun Gong zgłaszają poważną dyskryminację społeczną w zakresie zatrudnienia, mieszkalnictwa i działalności gospodarczej. Buddyści tybetańscy stoją w obliczu silnej presji ze strony rządu, zwłaszcza w związku z nową ustawą o jedności etnicznej.

Muzułmanie w Sinciang doświadczają poważnych naruszeń praw człowieka w obozach reedukacyjnych, które według rządu są niezbędne w walce z radykalnym islamem. Raport Wysokiego komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw uchodźców udokumentował okrucieństwa popełniane przez Chiny, jednak w wyniku nacisków na Biuro Wysokiego Komisarza ds. Praw Człowieka (OHCHR) i na jego personel, ostatecznie raportu nie opublikowano. Szczegóły dotyczące obozów zostały ujawnione w raportach takich jak „China Leaks”, a zdjęcia satelitarne pokazują ich skalę. 

11. Open Doors w Chinach

Open Doors pomaga prześladowanemu Kościołowi w Chinach za pośrednictwem lokalnych Kościołów i partnerów. Nasza służba opiera się na następujących filarach:
Najbardziej prześladowani chińscy chrześcijanie dzielą się na trzy grupy:

  1. konwertyci z islamu (głównie z islamskich mniejszości etnicznych na północnym-zachodzie);

  2. konwertyci z buddyzmu – wierzący z mniejszościowych grup ludności Chin;

  3. Chińczycy głównego nurtu lub Chińczycy Han.

Zapewniamy tym grupom podstawowe szkolenie biblijne i uczniowskie, a także szkolenie w zakresie biblijnego przygotowania do prześladowań. Tam, gdzie to możliwe, rozpowszechniamy literaturę chrześcijańską i udzielamy praktycznej pomocy rodzinom uwięzionych chrześcijan.

12. Przypisy

  • Niniejszy dokument został przygotowany w oparciu o bardziej szczegółowe Dossier Kraju opracowane corocznie przez World Watch Research (WWR), dział badawczy Open Doors International. Zezwala się na wykorzystywanie i bezpłatne rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem podania źródła, tj. © 2025 Open Doors International.

  • Wszystkie krótkie profile krajów są dostępne w zakładce „Advocacy resources” na stronach poświęconych badaniom Open Doors International, wraz z bardziej szczegółowymi pełnymi dokumentami krajowymi i najnowszą aktualizacją metodologii ŚIP: www.opendoors.org/en-US/research-reports/. Są one również dostępne na stronie Open Doors Analytical: https://opendoorsanalytical.org/; (hasło: freedom).

  • Okres badawczy dla ŚIP 2025: 1 października 2023 – 30 września 2024.