Tomas urodził się i wychowywał w szanowanej i radykalnie wierzącej rodzinie muzułmańskiej. Nawrócenie się do Chrystusa zmieniło całe życia Tomasa. Zobacz, jak do tego wszystkiego doszło!
Syria
Kluczowe ustalenia
Okres badawczy: od 1 października 2023 do 30 września 2024
Podczas inwazji tureckiej w październiku 2019 roku żołnierze tureckich sił zbrojnych napadali, gwałcili, uprowadzali i mordowali Kurdów oraz inne mniejszości etniczne i religijne, w tym chrześcijan i jezydów. Wojsko przenosiło również sunnickich arabskich przesiedleńców wewnętrznych (IDP) z innych części Syrii do domów uchodźców mniejszościowych na północy, co zaburza demografię kraju.
Przywódcom Kościołów historycznych, których tożsamość jest na ogół znana, w miejscach, gdzie aktywne były islamskie milicje, groziły ataki, porwania i śmierć. Takich obszarów jest obecnie znacznie mniej. Wspólnoty baptystyczne, ewangelikalne i zielonoświątkowe znajdują się w trudnej sytuacji, ponieważ są znane z pozytywnego nastawienia do Zachodu i tendencji do ewangelizacji. Często brakuje im silnego przywództwa i nie mają zagranicznego rzecznika (np. papieża lub biskupa), który występowałby w ich imieniu.
Na obszarach kontrolowanych przez radykalne grupy islamskie większość budynków kościelnych należących do historycznych wspólnot kościelnych została albo zburzona, albo zaanektowana na ośrodki islamskie. Publiczne dawanie wyrazu swojej wierze jest zabronione, a budynki kościelne oraz klasztory nie mogą być remontowane, niezależnie od tego, czy szkody były przypadkowe, czy celowe. Na obszarach kontrolowanych przez rząd we wczesnych latach wojny domowej chrześcijanie nie byli poddawani tak silnej kontroli, jak obecnie. W miarę jak państwo odzyskuje władzę, zwiększa się kontrola nad ewentualnymi dysydentami.
Chrześcijanie wywodzący się ze środowisk muzułmańskich lub druzyjskich są poddawani presji ze strony swoich rodzin i społeczności, ponieważ nawrócenie przynosi im hańbę Dotyczy to zwłaszcza obszarów zamieszkanych w większości przez sunnitów, gdzie konwertytom grożą ataki lub wygnanie z domów rodzinnych.
Profil kraju w formacie PDF
Poniższy profil kraju stanowi przetłumaczoną część szczegółowych raportów przygotowanych przez World Watch Research, dział badawczy Open Doors. Profil kraju dostępny jest również do pobrania w formacie PDF. Szczegółowe raporty w oryginalnej wersji angielskiej (części "Informacje ogólne" oraz "Dynamika prześladowań") znajdują się na końcu strony.
1. Tło
Większość kraju znajduje się obecnie pod kontrolą rządu. Walki trwają w szczególności na obszarach, gdzie stykają się terytoria zajmowane przez rząd z obszarami kontrolowanymi przez rebelianckie bojówki. Obszary kontrolowane przez rebeliantów obejmują prowincję Idlib, zachodnią prowincję Aleppo, północny region prowincji Hama, północ i północny wschód.
Syria jest krajem, w którym większość obywateli wyznaje islam sunnicki. Konstytucja stanowi, że prezydent musi być muzułmaninem, a islamskie orzecznictwo powinno być głównym źródłem prawodawstwa. Większość syryjskich chrześcijan należy do Kościołów historycznych (głównie prawosławnych i katolickich, a także kilku tradycyjnych Kościołów protestanckich). Sytuacja chrześcijan na obszarach kontrolowanych przez rząd jest dość dobra, choć istnieją przepisy, które ograniczają działania Kościoła, jeśli mogłyby to zostać zinterpretowane jako prozelityzm. Na obszarach kontrolowanych przez opozycję chrześcijanie, których tożsamość jest publicznie znana, są zastraszani i padają ofiarą uprowadzeń przez radykalne ugrupowania islamistyczne.
Podczas toczącej się wojny syryjscy chrześcijanie ogromnie ucierpieli w wyniku walk i spowodowanych przez nie przesiedleń. Ich słaba pozycja wynika z braku politycznej reprezentacji i siły militarnej oraz rzekomego powiązania z Zachodem. Niechęć do syryjskich chrześcijan wynika także z ich rzekomych powiązań z reżimem Assada. W Autonomicznej Administracji Północnej i Wschodniej Syrii (AANES) oficjalnie zezwala się muzułmanom na zmianę i rejestrację wyznania, np. na chrześcijaństwo. Rząd syryjski nie uznaje jednak tej rejestracji. Presja rodzinna na konwertytów w tym regionie jest również mniej dotkliwa. Poprawa sytuacji chrześcijan została zagrożona przez inwazję sił tureckich, która rozpoczęła się w październiku 2019 roku; praktycznie jakiekolwiek pozytywne zmiany w zakresie wolności religijnej dokonane przez administrację autonomiczną zostały wycofane na obszarach znajdujących się obecnie pod kontrolą Turcji.
2. Sytuacja w poszczególnych regionach kraju
Chrześcijanie znajdują się pod szczególną presją w ostatnich bastionach kontroli radykalnych ugrupowań islamskich w prowincji Idlib na północnym zachodzie i w prowincji Hasakah na północnym wschodzie. Podczas gdy historyczne wspólnoty i – w mniejszym stopniu – nietradycyjne wspólnoty chrześcijańskie cieszą się względnym stopniem wolności w pozostałej części kraju, presja na konwertytów istnieje w całym państwie, a ich sytuacja jest szczególnie trudna na północnym zachodzie i północnym wschodzie.
3. Kogo dotykają prześladowania?
Wspólnoty chrześcijan ekspatriantów
Kategoria ta nie została uwzględniona w punktacji i analizie ŚIP.
Tradycyjne społeczności chrześcijańskie
Do tej kategorii należą głównie Kościoły greckoprawosławne i rzymskokatolickie. Chrześcijanie z historycznych wspólnot chrześcijańskich, ponieważ są najliczniejsi, często stają się obiektem zaplanowanych ataków. Kościoły znajdują się na terenie całego kraju, także w strefach konfliktów. Nielicznym rodzinom chrześcijańskim, które nie opuściły prowincji Idlib, kontrolowanej przez międzynarodowe grupy dżihadystów, w przypadku ujawnienia grożą śmierć, tortury i przemoc. Ataki ze strony Turcji i OSP zmusiły wielu z tych chrześcijan do opuszczenia ich domów na północnym zachodzie, północy i północnym wschodzie. Reputacja polityczna denominacji, Kościołów i lokalnych liderów kościelnych (neutralnych, sprzyjających lub przeciwnych Assadowi) determinuje traktowanie, z jakim spotykają się ze strony grup walczących z prezydentem Assadem.
Społeczności konwertytów
Chrześcijanie wywodzący się ze środowisk muzułmańskich lub druzyjskich są szczególnie narażeni na presję ze strony rodziny, ponieważ odejście członka rodziny od islamu przynosi im wielki wstyd. Dotyczy to zwłaszcza obszarów zamieszkanych w większości przez sunnitów, gdzie konwertytom grożą przemoc lub wypędzenie z domów rodzinnych. W reakcji na rosnącą radykalizację islamu, szczególnie na terenach kontrolowanych przez rebeliantów, wzrosła opozycja ze strony rodziny i społeczeństwa wobec konwertytów wywodzących się ze środowisk muzułmańskich. Presja ze strony rodziny jest stosunkowo mniej intensywna na obszarach kurdyjskich (z wyjątkiem obszarów pustynnych, gdzie wpływy plemienne są większe, a islam bardziej konserwatywny), ponieważ kurdyjscy sunnici są na ogół mniej radykalni.
Nietradycyjne społeczności chrześcijan
Wspólnoty baptystyczne, ewangelikalne i zielonoświątkowe znajdują się w trudnej sytuacji z powodu przychylności wobec Zachodu, fragmentacji, braku silnego przywództwa i braku zagranicznego rzecznika (takiego jak papież czy biskup), który mógłby występować w ich imieniu. Większość z nietradycyjnych wspólnot chrześcijańskich nie uzyskała zgody na formalną rejestrację, w związku z tym ich status prawny jest niejasny. Kościoły ewangelikalne nie są jedynymi Kościołami zaangażowanymi w ewangelizację. Zaangażowanych jest również kilka Kościołów historycznych, zwłaszcza katolickich.
4. Główne źródła prześladowań i dyskryminacji
Islamski ekstremizm
Islamski ekstremizm jest główną siłą napędową prześladowań w Syrii i odpowiada za większość okrucieństw popełnianych wobec chrześcijan. Członkowie radykalnych grup islamskich, takich jak powiązane z Al-Kaidą Hajat Tahrir asz-Szam (HTS) i Jaish al-Islam, a także ugrupowania opozycyjne wspierane przez Turcję, są obecnie głównym składowymi tej siły w Syrii. Działają otwarcie w północno-zachodniej Syrii oraz w całej północnej części kraju (m.in. w Hasakah i Qamishli). Islamscy bojownicy kontrolują obecnie tereny zamieszkane przez około 15% ludności Syrii. Tureckie operacje wojskowe, rozpoczęte w 2016 roku, doprowadziły do zajęcia terytorium w północnej Syrii, a od października 2019 roku tzw. bezpiecznej strefy wzdłuż granicy syryjsko-tureckiej. Turcja wykorzystuje arabskich bojowników islamskich do kontrolowania obszarów kurdyjskich. Islamski ekstremizm jest szczególnie dotkliwy na obszarach kontrolowanych przez opozycję. Jest on również obecny na obszarach kontrolowanych przez rząd. Dotyka głównie konwertytów z islamu na chrześcijaństwo, gdzie presja wywierana jest przede wszystkim przez rodzinę i lokalną społeczność.
Paranoja dyktatorska
Źródłem prześladowań wynikających z tej siły napędowej są przede wszystkim grupy zbrojne, które kontrolują część Syrii, w tym wspierane przez Turcję siły opozycyjne (OSP). Turecki prezydent Erdoğan dąży w ten sposób do przywrócenia dawnej świetności Imperium Osmańskiego. Od października 2019 roku OSP kilkakrotnie odcięły dostawy wody do osiedli kurdyjskich i chrześcijańskich w Hassakeh, a także okolicznych obszarów wiejskich zamieszkanych przez ponad milion osób, aby zmusić mieszkańców tych terenów do uległości. Grupy bojowników przejęły wiele nieruchomości należących do chrześcijan. Po stronie rządowej, choć prezydent Assad wykazuje pozytywny stosunek do historycznych chrześcijan, jego głównym celem jest stabilizacja społeczna, a nie ochrona praw mniejszości religijnych. Doniesienia mówią o nasilającej się inwigilacji i kontroli służb. Rząd nie ma zamiaru tolerować chrześcijan (ani innych grup religijnych), jeśli uzna je za zagrożenie dla status quo, np. poprzez działania ewangelizacyjne.
Ucisk klanowy
Plemienność w Syrii łączy się z islamem, zwłaszcza na północnych obszarach kurdyjskich i w centralnych obszarach pustynnych. Konwersja z islamu na chrześcijaństwo uważana jest za zdradę wspólnoty i zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. Ujawnienie konwersji członka rodziny prowadzi do sprzeciwu krewnych, lokalnej społeczności i jej przywódców. Szejk może zezwolić na egzekucję konwertyty i dać członkom społeczności pozwolenie na odebranie ich majątku, dobytku, a nawet kobiet.
Przestępczość zorganizowana oraz korupcja
Korupcja i łapówkarstwo są szeroko rozpowszechnione. Transparency International umieściło Syrię na trzecim miejscu wśród najbardziej skorumpowanych krajów świata. Odbywa się to w kontekście bezkarności i anarchii oraz wpływa na dostęp do żywności i opieki zdrowotnej. Chrześcijanie, którzy cieszą się opinią ludzi zamożnych, byli porywani dla okupu przez syryjskie siatki przestępcze. Przestępczość zorganizowana i korupcja jest szczególnie rozpowszechniona na obszarach okupowanych przez tureckie wojsko i islamskie grupy terrorystyczne, na obszarach południowych, zamieszkanych głównie przez druzów, oraz na terenach o wysokim odsetku alawitów. W Latakii, z większością alawicką, porwania młodych chrześcijan stały się poważnym problemem.
Chrześcijański protekcjonizm wyznaniowy
W wyniku kryzysu zbudowano wiele mostów między historycznymi wspólnotami kościelnymi a nietradycyjnymi grupami, głównie poprzez osobiste kontakty pomiędzy księżmi i pastorami. Jednak starsi przywódcy w kilku historycznych Kościołach opierają się budowaniu jakichkolwiek relacji z nietradycyjnymi Kościołami. Oskarżają oni nietradycyjnych chrześcijan o zdradę narodu poprzez powiązania z zachodnimi programami politycznymi, co wzbudza podejrzliwość władz i psuje stosunki między rządem a Kościołami.
5. Czym różnią się prześladowania mężczyzn i kobiet?
Kobiety
W kontekście ciągłej niestabilności i ograniczania wolności religijnej kobiety z mniejszościowych grup religijnych, w tym chrześcijanki, narażone są na ryzyko uprowadzenia, molestowania seksualnego i gwałtu. Chociaż liczba takich przypadków spadła (co wiąże się z usunięciem ISIS z większości terenów Syrii), może się to zdarzyć zarówno na obszarach kontrolowanych przez rząd, jak i na terytorium opanowanym przez rebeliantów. Gwałt jest narzędziem, który ma przynieść wstyd chrześcijańskiej rodzinie i destabilizować lokalną społeczność. Konwertytki spotykają się również z przemocą ze strony własnych rodzin. Mogą doświadczyć przemocy domowej być zmuszanymi do małżeństwa z muzułmaninem, a nawet zostać zabite, aby przywrócić honor rodziny.
Formy wywierania nacisku :
- uprowadzenie;
- odebrania prawa do opieki nad dziećmi;
- brak prawnej możliwości zawarcia małżeństwa z chrześcijaninem;
- nękanie ekonomiczne poprzez dostęp do biznesu/zatrudnienia;
- narzucenie reguł ubioru;
- wymuszony rozwód;
- wymuszone małżeństwo;
- uwięzienie przez rodzinę (areszt domowy);
- przemoc – śmierć;
- przemoc fizyczna;
- przemoc psychiczna;
- przemoc seksualna.
Mężczyźni
W obliczu toczących się walk młodzi rdzenni chrześcijanie szczególnie obawiają się przymusowego wcielenia do syryjskiej armii lub innych frakcji wojskowych. Niektórzy rozważają z tego powodu emigrację. Bezrobotni chrześcijanie mają ogromne trudności ze znalezieniem pracy, a ci, którzy są zatrudnieni, mają niewielkie szanse na awans. Ponieważ to mężczyźni są zazwyczaj głównymi żywicielami rodziny, taka dyskryminacja wpływa na życie całych rodzin. Konwertyci stają w obliczu dodatkowych nacisków i mogą być zastraszani przez rodzinę lub wydziedziczeni. Mężczyźni nawróceni z islamu również znajdują się pod silną presją, aby poślubić muzułmankę.
Formy wywierania nacisku na mężczyzn:
- uprowadzenie;
- nękanie ekonomiczne w biznesie/miejscu pracy;
- uwięzienie; pobór do wojska/milicji/służba wbrew sumieniu;
- śmierć;
6. ŚIP: Perspektywa 5-letnia
Rok | Miejsce w Światowym Indeksie Prześladowań | Zaokrąglony wynik prześladowań na 100 pkt |
2025 | 18 | 78 |
2024 | 12 | 81 |
2023 | 12 | 80 |
2022 | 15 | 78 |
2021 | 12 | 81 |
Krótki opis zmiany wyniku i jej przyczyny
Chociaż średnia presja wzrosła bardzo nieznacznie, wynik przemocy odnotował znaczny spadek z 11,1 pkt w ŚIP 2024 do wciąż zauważalnie wysokiego poziomu 7,0 pkt w ŚIP 2025, głównie ze względu na zmniejszenie liczby odnotowanych ataków na kościoły. Rosnąca przestępczość i korupcja, rosnąca dyskryminacja religijna i niestabilność polityczna nadal podsycają strach wśród chrześcijan. Czynniki te napędzają emigrację, znacząco zmieniają demografię, osłabiają Kościoły i stanowią poważne wyzwanie dla przyszłości życia chrześcijańskiego w regionie.
7. Szczegółowe dane na temat przemocy i wywieranej presji
Poziomy przemocy i presji
8. Przemoc
Syria: Przemoc | ŚIP 2025 | ŚIP 2024 |
Zabici chrześcijanie | 0 | 1 |
Ataki/zamknięcie kościołów lub innych obiektów chrześcijańskich | 4 | 17 |
Zniszczenie lub konfiskata własności prywatnej chrześcijan | 10* | 100* |
Chrześcijanie zmuszeni do opuszczenia kraju | 10* | 100* |
Przykładowe akty przemocy w opisywanym okresie sprawozdawczym
- W bieżącym okresie badawczym zamknięto trzy kościoły domowe, a co najmniej jeden stał się celem włamania. Prywatne nieruchomości należące do chrześcijan są nadal przejmowane, a chrześcijanie ciągle uciekają z Syrii, chociaż zgłoszono mniej incydentów z użyciem przemocy w porównaniu z ŚIP 2024.
Życie prywatne
Na obszarach kontrolowanych przez islamskie grupy opozycyjne (np. prowincja Idlib) chrześcijanom, którzy otwarcie poruszają kwestie religijne w rozmowie z niechrześcijanami, grozi duże niebezpieczeństwo. Konwersja z islamu jest na ogół karana śmiercią. Na terenach kontrolowanych przez władze kurdyjskie, muzułmanie, mimo że prawo nie zakazuje im konwersji, spotykają się z presją ze strony rodzin. Na terenach kontrolowanych przez siły rządowe rozmowy o wierze mogą być uznane za próbę ewangelizacji (zakazaną przez prawo) i wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla konwertytów. W innych przypadkach chrześcijanie, z wyjątkiem konwertytów, mogą dawać wyraz swoim przekonaniom religijnym w formie pisemnej, o ile nie poruszają kwestii politycznych i nie odnoszą się do innych religii. Muzułmanie mają prawny zakaz konwersji na inne religie (z wyjątkiem autonomii AANES), choć nie jest to karalne.
Życie rodzinne
Syryjskie prawo nie daje możliwości chrześcijańskiej konwertytce z islamu na poślubienie mężczyzny z historycznej lub nietradycyjnej rodziny chrześcijańskiej. W obliczu prawa ich małżeństwo byłoby nielegalne. Z małżeństwami międzywyznaniowymi wiąże się ogromne piętno społeczne, które może prowadzić do izolacji przez lokalną społeczność, dyskryminacji i prześladowań przez członków rodziny, a nawet morderstwa. Przejście żony lub córki muzułmanina na chrześcijaństwo godzi w honor mężczyzny. Zarówno kultura, jak i religia mówią, że w takim przypadku kobieta powinna zostać ukarana śmiercią, ale na szczęście rozwód jest bardziej powszechnym rozwiązaniem. W przypadku rozwodu prawo do opieki nad dzieckiem jest zazwyczaj przyznawane stronie muzułmańskiej. Zdarza się, że chrześcijanki przechodzą na islam tylko po to, by zachować prawo do opieki nad dziećmi. Od urodzenia dzieci konwertytów z islamu są uznawane za muzułmanów, ponieważ ich rodzice nie mogą oficjalnie zmienić wyznania. Wyjątkiem jest Autonomiczna Administracja Północnej i Wschodniej Syrii, która jako jedyna w Syrii pozwala muzułmanom na legalną zmianę wyznania. Nie jest to jednak uznawane przez rząd syryjski. W wyniku wzmożonej edukacji islamskiej na terenach będących w rękach rządu, dzieci chrześcijańskie, zwłaszcza dzieci konwertytów, doświadczają dyskryminacji i prześladowań.
Życie w społeczeństwie
Kontrola środowisk chrześcijańskich jest powszechna w całej Syrii, zwłaszcza na terenach znajdujących się w rękach islamskich grup opozycyjnych. Na obszarach kontrolowanych przez rząd konwertyci i nietradycyjne wspólnoty kościelne znajdują się pod ścisłą obserwacją, łącznie z głoszonymi przez nie kazaniami. Nauczanie religii w szkołach odbywa się zgodnie z deklarowanym wyznaniem. Konwertyci są nadal uważani za muzułmanów, więc ich dzieci uczestniczą w lekcjach islamu. Chrześcijanie mogą spotkać się z dyskryminacją przy zatrudnieniu. Sunniccy muzułmanie, którzy kontrolują rynek pracy w Aleppo, zazwyczaj nie zatrudniają chrześcijan.
Życie w państwie
Konstytucja syryjska z 2012 roku stanowi, że prezydent musi być muzułmaninem, a prawo islamskie jest głównym źródłem prawodawstwa, co stanowi podstawę do dyskryminacyjnego traktowania niemuzułmanów. Konstytucja gwarantuje ochronę wszystkich religii, o ile „nie zakłócają one porządku publicznego”. Konwersja z islamu nie jest uznawana, z wyjątkiem terenów AANES. Na obszarach kontrolowanych przez islamskie grupy opozycyjne obowiązuje prawo szariatu, które poważnie ogranicza wolność wszystkich grup religijnych innych niż sunnici. Na obszarach kontrolowanych przez rząd dorośli mężczyźni muszą odbyć służbę w siłach zbrojnych, w przeciwnym razie grozi im więzienie i przymusowy pobór do wojska. Ten czynnik skłania chrześcijańskich mężczyzn do ucieczki z Syrii i sprawia, że niechętnie do niej wracają.
Życie w Kościele
Od początku konfliktu nabożeństwa są monitorowane, a od przywódców kościelnych oczekuje się, że będą zachęcać członków do wspierania reżimu Assada. Nawet przed wojną domową przywódcy unikali mówienia o ewangelizowaniu muzułmanów, a także nie pozwalali sobie na wypowiedzi, które mogłyby być uznane za obrazę islamu. Na terenach kontrolowanych przez ugrupowania islamistyczne większość kościołów została zburzona lub jest wykorzystywana jako ośrodki islamskie. Państwo od zawsze było przeciwne włączaniu konwertytów do uznanych kościołów w obawie przed konfliktami między wspólnotami. Wiele kościołów na obszarach kontrolowanych przez islamistów zostało zbezczeszczonych, zwłaszcza poprzez usuwanie krzyży.
9. Naruszenie zobowiązań i praw międzynarodowych
Syria zobowiązała się do przestrzegania i ochrony praw podstawowych w następujących traktatach międzynarodowych:
- Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (ICCPR);
- Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (ICESCR);
- Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania (CAT);
- Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW);
- Konwencja o prawach dziecka (CRC).
Syria nie wypełnia swoich zobowiązań międzynarodowych, regularnie naruszając/nie chroniąc następujących praw chrześcijan:
- Ludzie w otoczeniu chrześcijan naciskają na nich, aby wyrzekli się swojej religii (Art. 18 ICCPR);
- Chrześcijanie w północnej Syrii giną w brutalnych atakach grup rewolucyjnych i paramilitarnych o programie islamistycznym (Art. 6 ICCPR);
- Konwertyci chrześcijańscy są sprawdzani przez lokalnych urzędników na prośbę ich własnych rodzin (Art. 17 ICCPR);
- Chrześcijańskim konwertytom odbiera się prawo do opieki nad dziećmi z powodu ich wiary (Art. 23 i 26 ICCPR).
- Konwertytki z islamu nie mogą poślubić chrześcijańskich mężczyzn, a jeśli to zrobią, ich małżeństwo jest uważane za nielegalne (Art. 16 CEDAW).
10. Sytuacja innych mniejszości religijnych
Wiele innych mniejszości religijnych doświadcza prześladowań na różnym poziomie, w tym szyici, alewici, druzowie, żydzi, jezydzi i zaratusztrianie. Społeczności szyitów, alewitów i druzów są marginalizowane i prześladowane przez sunnickich dżihadystów, nie tylko dlatego, że ich religie uznawane są za herezję, ale także – w przypadku alewitów – z powodu ich powiązań z prezydentem Assadem. Jezydzi i zaratusztrianie należą do kurdyjskich religii, które nie są uznawane przez syryjski reżim. Dzieci jezydów i zaratusztrianów są zarejestrowane jako muzułmanie sunnici i uczą się islamu w szkole.
11. Open Doors w Syrii
Open Doors wspiera lokalny Kościół poprzez wzmocnienie jego liderów, aby byli w stanie prowadzić swoją służbę nawet podczas trwającego konfliktu.
Open Doors współpracuje z lokalnymi Kościołami poprzez:
- dystrybucję literatury chrześcijańskiej – Biblii, Biblii dla dzieci, Nowych Testamentów i książek chrześcijańskich;
- organizowanie szkoleń dla liderów, aby następnie mogli uczyć innych;
- organizowanie szkoleń w zakresie przywództwa i specjalistycznych szkoleń dla liderów młodzieżowych;
- doradztwo w zakresie traumy i spotkania dla osób, które doświadczyły w swoim życiu ogromnego stresu;
- współpracę z lokalnym Kościołem w celu zapewnienia pomocy i programów rehabilitacyjnych dla wielu syryjskich chrześcijan, którzy zostali wewnętrznie przesiedleni (IDP);
- budowanie mostów między różnymi denominacjami chrześcijańskimi poprzez sponsorowanie konferencji, na które zapraszane są wszystkie denominacje.
Open Doors wspiera Kościół w Syrii, zachęcając wspólnoty na całym świecie do modlitwy za syryjskich chrześcijan, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, oraz ogólnie za kraj i jego potrzeby.
12. Przypisy
- Niniejszy dokument został przygotowany w oparciu o bardziej szczegółowe Dossier Kraju opracowane corocznie przez World Watch Research (WWR), dział badawczy Open Doors International. Zezwala się na wykorzystywanie i bezpłatne rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem podania źródła, tj. © 2025 Open Doors International.
- Wszystkie krótkie profile krajów są dostępne w zakładce „Advocacy resources” na stronach poświęconych badaniom Open Doors International, wraz z bardziej szczegółowymi pełnymi dokumentami krajowymi i najnowszą aktualizacją metodologii ŚIP: www.opendoors.org/en-US/research-reports/. Są one również dostępne na stronie Open Doors Analytical: https://opendoorsanalytical.org/; (hasło: freedom).
- Okres badawczy dla ŚIP 2025: 1 października 2023 – 30 września 2024.