Światowy Indeks Prześladowań 2025

Meksyk

Kluczowe ustalenia

Okres badawczy: od 1 października 2023 do 30 września 2024

Obecność coraz większej liczby grup przestępczych i walka o kontrolę terytorialną powoduje, że chrześcijanie i przywódcy kościelni mieszkający na tych obszarach są stale narażeni na ataki. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy chrześcijanie są postrzegani jako zagrożenie dla działań przestępczych i nie są posłuszni żądaniom przestępców. W społecznościach rdzennych osoby, które decydują się porzucić wierzenia religijne społeczności (często są to praktyki synkretyczne z elementami katolicyzmu), spotykają się z niechęcią i karami, takimi jak grzywny, uwięzienie, ograniczony dostęp do podstawowych zasobów wspólnotowych i przymusowe wysiedlenia. Dzieje się to bez odpowiedniego dochodzenia i wsparcia dla pokrzywdzonych ze strony władz państwowych. Nietolerancja społeczna wobec chrześcijaństwa rośnie, zwłaszcza gdy chrześcijanie wyrażają oparte na wierze opinie na temat małżeństwa, rodziny i kwestii etycznych. Publiczne praktyki religijne podlegają regulacjom państwowym. 

Profil kraju w formacie PDF

Poniższy profil kraju stanowi przetłumaczoną część szczegółowych raportów przygotowanych przez World Watch Research, dział badawczy Open Doors. Profil kraju dostępny jest również do pobrania w formacie PDF. Szczegółowe raporty w oryginalnej wersji angielskiej (części "Informacje ogólne" oraz "Dynamika prześladowań") znajdują się na końcu strony. 

SKRÓCONY PROFIL KRAJU W PDF

1. Tło

Prezydent Andrés Manuel López Obrador (w skrócie AMLO) objął urząd w 2018 roku. Mimo obietnic walki z korupcją i przemocą, podczas jego sześcioletniej kadencji kraj odnotował trwały wzrost przemocy, do tego stopnia, że okres ten został sklasyfikowany jako najbardziej brutalny w historii (Forbes, 13 listopada 2023). Policja, Gwardia Narodowa i sam rząd zostali oskarżeni o zmowę z przywódcami narkotykowymi (Milenio, 15 maja 2022), nadużycie władzy i łamanie praw człowieka (El País, 21 marca 2023).

W 2024 r. kandydaci na prezydenta podpisali Zobowiązanie do Pokoju, dokument przygotowany przez Konferencję Episkopatu Meksyku (CEM), jezuitów, zgromadzenia zakonne, uniwersytety, firmy i stowarzyszenia obywatelskie, który zawiera 117 propozycji nakreślających drogę do pojednania w kraju (Forbes, 11 marca 2024). Ogólnie rzecz biorąc, przywódcy Kościoła katolickiego są optymistycznie nastawieni do nowej prezydent Claudii Sheinbaum, która objęła urząd w 2024, częściowo ze względu na jej doświadczenie w zwalczaniu przemocy w stolicy (Crux, 4 czerwca 2024).

Meksyk nie ma oficjalnej religii, a w szkołach państwowych nie są prowadzone lekcje religii. Rozdział Kościoła od państwa został ustanowiony konstytucyjnie w 1857 r. Zgodnie z ustawą regulującą działalność organizacji religijnych funkcjonariusze kościelni nie mogą publicznie wyrażać poglądów politycznych ani pełnić funkcji publicznych, a władze państwowe nie mogą ingerować w wewnętrzne życie związków wyznaniowych. Nietolerancja wobec chrześcijan broniących swoich poglądów opartych na wierze jest coraz większa, często w wyniku błędnej interpretacji rozdziału Kościoła od państwa.  

Według Spisu Ludności i Gospodarstw Domowych z 2020 r. 11 800 247 osób mieszka w gospodarstwach domowych w społecznościach rdzennych, chociaż liczba ta może być zaniżona ze względu na problemy z przeprowadzeniem spisu związane z pandemią COVID-19. W niektórych społecznościach chrześcijanie, którzy odrzucają praktyki religijne i zwyczaje grupy etnicznej, z której się wywodzą, są szykanowani i prześladowani. Ponieważ to przywódcy etniczni wymierzają sprawiedliwość na swoich terytoriach, wolność religijna ludności rdzennej nie jest należycie egzekwowana przez lokalne władze państwowe.

Głównym wyznaniem chrześcijańskim w Meksyku jest katolicyzm. Przynależność do Kościoła rzymskokatolickiego deklaruje 95,6% wszystkich chrześcijan (szacunki WCD 2024). Kościoły protestanckie mają coraz więcej członków i stają się coraz bardziej widoczne, zwłaszcza na obszarach wiejskich. Kościoły zielonoświątkowe stają się coraz bardziej wpływowe, zwłaszcza w kontekście politycznym.

Mimo apeli przywódców katolickich, w szczególności o rządową strategię bezpieczeństwa pod rządami AMLO, utrzymujący się wysoki poziom przemocy wobec przywódców kościelnych i ich działalności (zarówno na obszarach wiejskich, jak i miejskich) oznacza, że przywódcy chrześcijańscy, którzy pomagają ofiarom przemocy i organizacjom chrześcijańskim świadczącym pomoc humanitarną, są narażeni na brutalne zastraszanie (Infobae, 18 października 2023). Wiele organizacji nie może prowadzić swojej działalności bez pozwolenia lokalnych grup przestępczych, które im grożą lub stosują brutalne represje wobec tych, którzy sprzeciwiają się ich działalności.

Przywódcy Kościołów ewangelikalnych informowali o zamknięciu wielu kościołów, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim pastorom i parafianom w obliczu fali przemocy w kilku gminach południowych. Pastorzy i ich rodziny, którzy są szczególnym celem ataków, musieli opuścić swoje domy i schronić się w górach, aby uniknąć starć między rywalizującymi kartelami (El Sol de México, 17 lutego 2024).

2. Sytuacja w poszczególnych regionach kraju

Główne obszary korupcji i przestępczości zorganizowanej

Sieci przestępcze rozprzestrzeniły się na całym terytorium Meksyku i nie są już ograniczone do tzw. narko-stanów (Texas Public Policy Foundation, 22 września 2022). Według krajowych mediów w całym kraju aktywnie działa 159 grup przestępczych (Reversos, 12 czerwca 2023), a według Kongresowego Centrum Badawczego USA w każdym stanie działa co najmniej jeden kartel (CRS, 07 czerwca 2022).

Główne obszary ucisku klanowego

Łamanie praw chrześcijan wewnątrz wspólnot rdzennych ma miejsce szczególnie w strefie południowej, m.in. w Chiapas, Guerrero, Hidalgo, Jalisco, Nayarit, Oaxaca, Puebla, Baja California, Yucatán i Zacatecas.

Główne obszary świeckiej nietolerancji

Przepisy krajowe wspierające radykalny rozdział Kościoła od państwa i traktujące o niedyskryminacji wpływają na życie chrześcijan w całym kraju. Wandalizm budynków kościelnych i nietolerancja wobec chrześcijan wyrażających oparte na wierze poglądy w kwestiach spornych są szczególnie wysokie w takich stanach jak Colima, Jalisco, Guanajuato, Morelos, Mexico City, Mexico State, Oaxaca i Veracruz.  

3. Kogo dotykają prześladowania?

Wspólnoty chrześcijan ekspatriantów

Kategoria ta nie została uwzględniona w punktacji i analizie ŚIP.

Tradycyjne społeczności chrześcijańskie

Na tę kategorię składają się Kościół rzymskokatolicki oraz niewielkie wspólnoty prawosławne, prezbiteriańskie i anglikańskie. Chrześcijanie z tej kategorii (głównie katolicy) odczuwają skutki działalności gangów przestępczych i korupcję władz lokalnych, która może obejmować przemoc wobec ich przywódców religijnych. Zdarza się, że tradycyjne Kościoły nie mogą bez przeszkód nauczać i głosić Ewangelii wśród rdzennych społeczności, które przestrzegają tradycji przodków. Kościoły te zmagają się ze wzrostem świeckiej nietolerancji, czego przejawem są próby powstrzymania ich członków od wyrażania opinii opartych na wierze w sferze publicznej, a także wandalizm miejsc kultu dokonywany przez radykalne grupy ideologiczne.

Społeczności konwertytów

Do tej kategorii zalicza się konwertytów międzywyznaniowych z historycznych wspólnot chrześcijańskich, konwertytów ze środowisk przestępczych (mafijnych) oraz chrześcijan, którzy porzucili praktyki religijne rdzennych społeczności. Praktyki, o których mowa, mogą być związane z tradycjami przodków lub religiami synkretycznymi (powiązanymi z katolicyzmem). Rdzenni konwertyci poddawani są presji odstąpienia od nowej religii. Grozi im się przemocą, aresztem i wypędzeniem.

Nietradycyjne społeczności chrześcijan

Chrześcijanie ze wspólnot ewangelikalnych, zielonoświątkowych i ruchów odnowy – zwłaszcza gdy aktywnie działają w społecznościach rdzennych – spotykają się z agresją ze strony członków społeczności, które nie akceptują obecności innych grup religijnych. Na obszarach kontrolowanych przez przestępczość zorganizowaną są oni również narażeni na naciski lub ataki, jeśli prowadzą aktywną ewangelizację. Spotykają się z krytyką i groźbami za obronę swoich opinii opartych na wierze na arenie publicznej.

4. Główne źródła prześladowań i dyskryminacji

Przestępczość zorganizowana oraz korupcja

Według Transparency International (CPI 2023) Meksyk zajmuje 126. miejsce wśród 180 krajów pod względem korupcji. Wysoki poziom bezkarności i korupcji sprawił, że komentatorzy nazwali Meksyk „narko-państwem” (La Silla Rota, 11 lipca 2023). Chrześcijanie, którzy informują władze o nielegalnych operacjach lub działają jako obrońcy praw człowieka, są uważani za zagrożenie dla interesów grup przestępczych. Łatwo mogą stać się celem wszelkiego rodzaju odwetów, ataków, inwigilacji, włamań i rabunków do miejsc kultu i domów prywatnych, gróźb śmierci, prób porwania, a nawet zabójstw. Grupy przestępcze wykazują się coraz większym okrucieństwem, gdy działają przeciwko przywódcom Kościoła (MSN News, 9 października 2022).

Ucisk klanowy

Państwo interweniuje w minimalnym stopniu, ponieważ uznaje prawo społeczności rdzennych do autonomii. W takich społecznościach przywódcy etniczni próbują narzucić styl życia regulowany przez zwyczaje rodzime lub synkretyczne. Chrześcijanie, którzy odrzucają zwyczaje plemienne, spotykają się z presją społeczności w postaci przesiedleń, grzywien, izolacji, ograniczenia dostępu do podstawowych usług społecznych, więzienia, bicia i niszczenia ich własności. Sytuacja pogarsza się, gdy powstają sojusze między rdzennymi przywódcami a grupami przestępczymi, co jeszcze bardziej zwiększa podatność na zagrożenia nieakceptowanych chrześcijan na tych obszarach. Poprzez Państwową Komisję Praw Człowieka podjęto działania mające na celu zagwarantowanie nietykalności fizycznej i bezpieczeństwa osobistego chrześcijan należących do nieakceptowanych grup kościelnych. Wyniki działań podejmowanych w takich sprawach nie zawsze były zadowalające.

Świecka nietolerancja

Ideologiczne grupy nacisku i niektórzy przedstawiciele rządu promują program sekularyzacyjny, którego celem jest ograniczenie udziału chrześcijan w sferze publicznej, zwłaszcza gdy zajmują oni stanowiska publiczne. Istnieje również pewien społeczny i polityczny sprzeciw wobec wysiłków Kościoła w zakresie mediacji z grupami przestępczymi w celu wynegocjowania zawieszenia broni w niektórych regionach kraju. Chrześcijanie doświadczają coraz większej nietolerancji społecznej za wyrażanie przekonań opartych na wierze, w tym w pracy lub w szkole. Nasilają się akty wandalizmu mienia kościelnego, jednak władze rzadko prowadzą poważne dochodzenia, nie uznając tego za „prawdziwy problem”.

5. Czym różnią się prześladowania mężczyzn i kobiet?

Kobiety

Przestępczość zorganizowana jest ogromnym problemem, którego wynikiem są zabójstwa kobiet, przemoc w rodzinie i handel ludźmi. W niektórych społecznościach rdzennych, pod „przykrywką” posagu, dziewczęta stają się przedmiotem handlu. Porwane przez gangi kobiety stają się niewolnicami seksualnymi. Dziewczęta i młode kobiety, w tym chrześcijanki, mogą być zmuszane do bycia w związkach z członkami grup przestępczych. W społecznościach rdzennych powszechne są wymuszone małżeństwa oraz fizyczne i słowne znęcanie się nad konwertytami. Wymienione powyżej formy prześladowań utrwalają cykl przemocy, niepewności i trudności społeczno-ekonomicznych w życiu kobiet i dziewcząt.

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • wymuszone małżeństwo;
  • handel ludźmi;
  • śmierć;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna;
  • przemoc seksualna.

Mężczyźni

W kontekście ciągłej przemocy i zorganizowanej przestępczości młodzi mężczyźni i chłopcy są narażeni na śmierć. Na terenach kontrolowanych przez grupy przestępcze zagrożeniem są indoktrynacja i przymusowa rekrutacja. Jeśli stawiają opór, są zastraszani, mogą zostać uprowadzeni lub zamordowani. Mężczyźni spotykają się z silną presją i przemocą jako głowy rodzin i Kościołów. Liderzy wspólnot najczęściej padają ofiarą wymuszeń i grzywien. Jest to kara za pracę społeczną i wypowiedzi przeciwko działalności przestępczej. Konwertyci ze środowisk rdzennych doświadczają pobić, prześladowań i odrzucenia przez członków lokalnej społeczności.

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • zmuszenie do opuszczenia miasta/kraju;
  • pobór do wojska/milicji/służba wbrew sumieniu;
  • śmierć;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna;
  • przemoc werbalna.

6. ŚIP: Perspektywa 5-letnia

Rok

Miejsce w Światowym Indeksie Prześladowań

Zaokrąglony wynik prześladowań na 100 pkt
2025

31

71

2024

37

68

2023

38

67

2022

43

65

2021

37

64

Krótki opis zmiany wyniku i jej przyczyny

Ogólny wynik Meksyku wzrósł o 3 pkt (po zaokrągleniu), napędzany wzrostem zarówno przemocy (o 0,5 pkt, osiągając skrajny poziom 14,6 pkt), jak i presji, przy znacznym wzroście we wszystkich sferach życia z wyjątkiem życia w społeczeństwie.

Wzrost wynika przede wszystkim z jeszcze silniejszej kontroli grup przestępczych nad lokalnymi społecznościami we wszystkich stanach federacji, co miało miejsce w związku z nadchodzącymi wyborami. W okresie badawczym ŚIP 2025 odnotowano największą liczbę zabójstw chrześcijan. Kiedy przestępcy postrzegają Kościół jako czynnik destabilizujący ich działalność, chrześcijanie stają się częstym celem ich ataków. Ponadto kraj nadal zgłasza niepokojący poziom nietolerancji wobec mniejszości religijnych w społecznościach tubylczych, potęgowanej przez zauważalne społeczne przejawy świeckiej nietolerancji wobec przesłania Kościoła.

7. Szczegółowe dane na temat przemocy i wywieranej presji

Poziomy przemocy i presji

Życie prywatne 11.7
Życie w rodzinie 9.0
Życie w społeczeństwie 12.5
Życie w państwie 11.8
Życie w kościele 11.0
Przemoc fizyczna 14.6

 

8. Przemoc

Meksyk: Przemoc

ŚIP 2025

ŚIP 2024

Zabici chrześcijanie

24

13

Ataki/zamknięcie kościołów lub innych obiektów chrześcijańskich

193

78

Porwania chrześcijan

116

10

Chrześcijanie wewnętrznie przesiedleni

852

74

Przykładowe akty przemocy w opisywanym okresie sprawozdawczym

  • Maj 2024, Chiapas13 maja 2024 r. katecheta, a w przyszłości diakon wspólnoty, oraz jego rodzina – w tym szwagierka, która również była katechetką – zostali zamordowani przez członków komórki przestępczej kartelu Jalisco New Generation. Atak był wynikiem odmowy współpracy katechety z kartelem i jego nawoływaniami podczas nabożeństw do potępienia nielegalnej działalności grupy, co kartel zinterpretował jako akt zdrady. Ciała zabitych zostały spalone wraz z ich domem (Infobae, 16 maja 2024).
  • Marzec 2024: Protestujący uczestniczący w marszach z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet zdewastowali kościoły w kilku różnych stanach (Aciprensa, 9 marca 2024): W Oaxaca uczestnicy zburzyli ogrodzenia wzniesione w celu ochrony katedry. W Durango zaatakowano pomnik świętego Jana Pawła II znajdujący się na zewnątrz kościoła. W León doszło do konfrontacji między protestującymi a grupami religijnymi, a fasada miejscowej katedry została obrzucona jajkami.
  • Listopad 2023, Oaxaca: W San Juan la Lana (Tuxtepec) aresztowano czterech ewangelicznych chrześcijan z rdzennej społeczności i grożono im eksmisją.

Życie prywatne

Powszechne użycie internetu odegrało w życiu meksykańskich chrześcijan większą rolę niż we wcześniejszych latach; ułatwiło grupom przestępczym namierzenie chrześcijan, którzy publikowali treści przeciwko przemocy i przestępczości. Chrześcijanie popierający w mediach społecznościowych poglądy oparte na wierze w kwestiach rodziny, małżeństwa i świętości życia są krytykowani, wyśmiewani i atakowani. W ostatnich latach niektóre rdzenne społeczności wzmocniły kontrolę społeczną już i tak nieakceptowanych chrześcijan. W przypadku gdy członkowie społeczności znaleźli u chrześcijan symbole religijne, najczęściej były one niszczone, a ich właściciele karani. Konwertyci wywodzący się z grup przestępczych lub rdzennych mieszkańców narażeni są na potępienie przez członków rodziny i represje.

Życie rodzinne

Dzieciom rdzennych chrześcijan grożono oddzieleniem od rodziców lub uniemożliwiano im edukację po tym, jak ich rodzice przeszli na chrześcijaństwo i porzucili tradycyjne wierzenia społeczności. Przestępczość zorganizowana jest również przyczyną separacji w rodzinach, ponieważ niebezpieczeństwo ataku może być tak wysokie, że niektórzy członkowie chrześcijańskich rodzin są zmuszeni szukać bezpiecznego miejsca do życia z dala od rodzinnych stron. Rekrutacja dzieci przez grupy przestępcze gwałtownie wzrosła; były one wykorzystywane do transportu narkotyków w żywności i lekarstwach oraz wcielane do gangów. Dla niechcianych chrześcijan żyjących w społecznościach rdzennych częstym zagrożeniem są przymusowe wysiedlenia. Chrześcijańscy rodzice napotykają trudności w kształceniu swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi ze względu na obowiązkowe treści i regulacje prawne.

Życie w społeczeństwie

Chrześcijanie są ściśle monitorowani zarówno w społecznościach rdzennych, jak i na obszarach zdominowanych przez przestępczość zorganizowaną. W obrębie wspólnot rdzennych chrześcijanie spotykają się z prześladowaniami, grzywnami, groźbami i przymusowymi przesiedleniami, gdy odmawiają udziału w działaniach wspólnoty sprzecznych z ich przekonaniami religijnymi. Gangi przestępcze wymuszają od przywódców kościelnych i innych chrześcijan pieniądze na „ochronę” i dopiero wtedy pozwalają im prowadzić działalność. W miejscu pracy, pod przykrywką „polityki niedyskryminacji”, chrześcijanie spotykają się z presją, aby przestrzegać postulatów i uczestniczyć w działaniach, które są niezgodne z ich sumieniem.

Życie w państwie

Artykuł 24 Konstytucji zapewnia wolność wyznania i przekonań, ale jednocześnie ogranicza uzewnętrznianie przekonań religijnych i nauczanie religii, a także promowanie postaw religijnych w kontekście politycznym. Prawo do sprzeciwu sumienia jest ograniczone przepisami. Ze względu na poziom korupcji władze państwowe pozwalają grupom przestępczym utrudniać działalność organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zwłaszcza tych, które pracują z młodzieżą w ramach programów zapobiegania narkomanii i przestępczości lub pracy z migrantami. Ponadto, ze względu na ustawodawstwo dotyczące autonomii ludności rdzennej, w konfliktach religijnych, w które zaangażowani są chrześcijanie pochodzący z ludności rdzennej, wygrywają zwykle zwyczaje etniczne. Ramy prawne dotyczące niedyskryminacji i radykalnej sekularyzacji są często wykorzystywane do promowania klimatu autocenzury wobec chrześcijan, gdy zamierzają manifestować swoje poglądy oparte na wierze w sferze publicznej.

Życie w Kościele

W niektórych społecznościach rdzennych najsilniej prześladowani są „nieakceptowani chrześcijanie” uważani za przywódców religijnych oraz ich rodziny. Osoby, które wypowiadają się przeciwko swoim ciemiężcom, spotykają się z groźbami, wrogością, przymusowymi przesiedleniami i zatrzymaniami. Na obszarach, gdzie dominuje przestępczość zorganizowana, gdy chrześcijanie potępiają swoich agresorów, grupy przestępcze często odpowiadają brutalnym odwetem. Liderzy wspólnot i ich rodziny są najczęstszymi ofiarami nakładania podatków, grzywien lub wymuszeń, zwłaszcza ci aktywni w pracy duszpasterskiej. Chrześcijańskie nauczanie jest ściśle monitorowane przez grupy nacisku (czasami wspierane przez urzędników państwowych), które nadają przywódcom religijnym etykietę „hejterów”, „osób nietolerancyjnych” lub oskarżają ich o brak szacunku dla sekularyzmu.

9. Naruszenie zobowiązań i praw międzynarodowych

Meksyk zobowiązał się do przestrzegania i ochrony praw podstawowych w następujących traktatach międzynarodowych:

  1. Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (ICCPR);

  2. Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (ICESCR);

  3. Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania (CAT);

  4. Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW);

  5. Konwencja o prawach dziecka (CRC);

Meksyk nie wypełnia swoich zobowiązań międzynarodowych, regularnie naruszając/nie chroniąc następujących praw chrześcijan:

  • Chrześcijańscy konwertyci z rdzennych społeczności doświadczają presji i przemocy ze strony rodziny i członków lokalnej społeczności (Art. 18 ICCPR);
  • Dzieci chrześcijan ze społeczności rdzennych są prześladowane z powodu wiary rodziców (Art. 18 ICCPR i Art. 14 CRC);
  • Przywódcy chrześcijańscy, podobnie jak ich działalność, są inwigilowani (Art. 17 ICCPR);
  • Chrześcijańskie konwertytki z rdzennych społeczności są zmuszane do wyjścia za mąż wbrew ich woli (Art. 23 ICCPR; Art. 16 CEDAW i Art. 10 ICESCR).

10. Sytuacja innych mniejszości religijnych

Według Raportu USCIRF na temat międzynarodowej wolności religijnej 2023 Claudia Sheinbaum, kandydatka na prezydenta z ramienia rządzącej partii Morena, padała ofiarą antysemickich ataków w mediach społecznościowych z powodu żydowskiego pochodzenia. W lipcu były prezydent Vicente Fox Quezada skrytykował ją za „bycie bułgarską Żydówką”, a we wrześniu za „bycie jednocześnie Żydówką i obcokrajowcem”. Również w lipcu Krajowa Komisja Praw Człowieka potępiła „przekazy nienawiści i dyskryminacji w wypowiedziach byłego prezydenta, które nie przyczyniają się do debaty politycznej, naruszają prawa mniejszości i nie stanowią wolności wypowiedzi”.

Przedstawiciele społeczności żydowskiej, którzy ocenili antysemickie treści, symbole i język w Internecie w okresie od 7 października do 27 grudnia, stwierdzili, że 22% rozmów o Żydach miało podtekst antysemicki, co stanowi 6-procentowy wzrost w okresie od 1 stycznia do 30 września, i co prawdopodobnie miało związek z atakiem terrorystycznym Hamasu na Izrael z 7 października i wynikającą z niego odpowiedzią Izraela.

11. Open Doors w Meksyku:

Służba Open Doors w Meksyku obejmuje:

  • szkolenia biblijne; 
  • ochronę prawną;  
  • wsparcie finansowe;  
  • badania.   

12. Przypisy

  • Niniejszy dokument został przygotowany w oparciu o bardziej szczegółowe Dossier Kraju przygotowywane corocznie przez World Watch Research (WWR), dział badawczy Open Doors International. Zezwala się na wykorzystywanie i bezpłatne rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem podania źródła, tj. © 2025 Open Doors International.
  • Wszystkie krótkie profile krajów są dostępne w zakładce „Advocacy resources” na stronach poświęconych badaniom Open Doors International, wraz z bardziej szczegółowymi pełnymi dokumentami krajowymi i najnowszą aktualizacją metodologii ŚIP: www.opendoors.org/en-US/research-reports/. Są one również dostępne na stronie Open Doors Analytical: https://opendoorsanalytical.org/; (hasło: freedom).
  • Okres badawczy dla ŚIP 2025: 1 października 2023 – 30 września 2024.