Światowy Indeks Prześladowań 2025

Pakistan

Kluczowe ustalenia

Okres badawczy: od 1 października 2023 do 30 września 2024

Od uzyskania niepodległości w 1947 roku Islamska Republika Pakistanu jest państwem muzułmańskim. Historyczne Kościoły cieszą się względną wolnością, ale ich działalność jest ściśle monitorowana. W przeszłości stawały się celem ataków bombowych. Kościoły zaangażowane w działania misyjne i pracę z młodzieżą narażone są na łamanie ich praw.

Wszyscy chrześcijanie cierpią z powodu zinstytucjonalizowanej dyskryminacji; zawody uważane za brudne są zarezerwowane dla chrześcijan, co odzwierciedlają ogłoszenia o pracę. Wielu chrześcijan żyje w ubóstwie. Często są zmuszani do pracy niewolniczej. Ofiary takiej pracy są zmuszane do przejścia na islam, a nieletnie dziewczynki są wydawane za mąż/sprzedawane przez swoich pracodawców. Chrześcijańskie dziewczęta zmuszane do pracy niewolniczej są bardziej narażone na uwięzienie przez pracodawcę (Morning Star News, 21 sierpnia 2024).

Prawo o bluźnierstwie wymierzone jest w mniejszości religijne (w tym muzułmańskie). Zajścia w mieście Jaranwala w sierpniu 2023 roku, podczas których zniszczono 21 kościołów, a setki chrześcijan zostały zmuszone do opuszczenia swoich domów, ilustrują przemoc, do jakiej dochodzi w wyniku egzekwowania przepisów o bluźnierstwie. Tendencja do wykorzystywania przepisów o bluźnierstwie do atakowania chrześcijan (a także mniejszości muzułmańskich) wciąż rośnie.

Chrześcijanie nawróceni z islamu cierpią z powodu naruszeń wolności religijnej zarówno ze strony radykalnych grup islamskich, jak i ze strony rodzin, znajomych i sąsiadów, którzy postrzegają konwersję jako haniebny akt zdrady wobec rodziny i społeczności.

Profil kraju w formacie PDF

Poniższy profil kraju stanowi przetłumaczoną część szczegółowych raportów przygotowanych przez World Watch Research, dział badawczy Open Doors. Profil kraju dostępny jest również do pobrania w formacie PDF. Szczegółowe raporty w oryginalnej wersji angielskiej (części "Informacje ogólne" oraz "Dynamika prześladowań") znajdują się na końcu strony.

SKRÓCONY PROFIL KRAJU W PDF

1. Tło

Latami Pakistan cierpiał z powodu niestabilnych rządów, z trzema przedłużającymi się fazami rządów wojskowych, z których ostatnia zakończyła się w 2008 roku. Wbrew zapewnieniom armia nadal ma ogromny wpływ na politykę. Przywódcy armii zniecierpliwili się, kiedy były premier Imran Khan próbował miał opóźniać mianowania wojskowych (Reuters, 26 października 2021) i w kwietniu 2022 roku uchwalono przeciwko niemu wniosek o wotum nieufności. Nowym premierem został Shehbaz Sharif i natychmiast stanął w obliczu wielu wyzwań. 7 sierpnia 2023 roku były premier Imran Khan został skazany na trzy lata więzienia pod zarzutem korupcji (Reuters, 7 sierpnia 2023). Przeprowadzone 8 lutego wybory parlamentarne nie wyłoniły zdecydowanego zwycięzcy i pogłębiły kryzys polityczny w kraju (Reuters, 12 lutego 2024). Zaledwie kilka dni po wyborach PML-N i PPP stworzyły koalicję rządzącą (Dawn, 13 lutego 2024). Utworzona w lutym 2024 roku jest rządem mniejszościowym, który został dodatkowo osłabiony, gdy Sąd Najwyższy orzekł, że partia Pakistan Tehreek-e-Insaf kierowana przez uwięzionego Imrana Khana może być reprezentowana w parlamencie (The Economist, 18 lipca 2024). Imran Khan otwarcie oświadczył, że Pakistan ma oficjalne powiązania z islamskimi ugrupowaniami terrorystycznymi. Należy również zauważyć, że reprezentacja chrześcijan znacznie odbiega od potrzeb tej mniejszości, jak niedawno wyjaśnił katolicki biskup (Asia News, 7 lutego 2024).

96% populacji to muzułmanie, z których większość wyznaje tradycję sunnicką. Zgodnie z konstytucją, prawo do wolności słowa podlega ograniczeniom niezbędnym do zapewnienia „chwały islamu”.

Chrześcijanie są ofiarami około jednej czwartej wszystkich oskarżeń o bluźnierstwo, mimo że stanowią mniej niż 2% populacji. Konkurenci biznesowi oskarżają chrześcijan o bluźnierstwo, aby zniszczyć ich działalność i reputację. Ponadto chrześcijańscy pracownicy zazwyczaj zajmują stanowiska o niższym statusie i są określani mianem „chura”, co znaczy „brudny”. To obraźliwe słowo zarezerwowane jest dla zamiataczy dróg lub sprzątaczy ścieków.

Chrześcijanie w Pakistanie cierpią z powodu niestabilnej sytuacji, która zagraża ich bezpieczeństwu, oraz wysokiego poziomu przemocy, a także braku koniecznych procedur dla zapewnienia im ochrony. Siły policyjne są bardziej zainteresowane uspokajaniem lokalnych agresorów i utrzymywaniem spokoju, niż wdrażaniem prawa i ochroną mniejszości. Sądy – przynajmniej te wyższej instancji – mają pod tym względem nieco lepsze osiągnięcia. Jednak w oczekiwaniu na sprawiedliwy wyrok chrześcijanie często latami przebywają w więzieniach.

Silny wpływ islamu jest szczególnie widoczny w postaci dyskryminacji kobiet i dziewcząt należących do mniejszości religijnych (HRWF, 12 marca 2023 r.). Statystyki pokazują, że ponad 1000 chrześcijańskich i hinduskich dziewcząt, zazwyczaj w wieku od 12 do 15 lat, zostało porywanych, zmuszonych do konwersji i wydanych za mąż za muzułmanów (Forbes, 2020). Chrześcijanki są narażone na porwania, przymusową konwersję i wymuszone małżeństwa (ACN, 17 marca 2023 r.).

Handel narzeczonymi wzdłuż chińsko-pakistańskiego korytarza gospodarczego stanowi duży problem (Brookings Institution, marzec 2022). Raport stwierdza: „Wiele ofiar należało do chrześcijańskiej społeczności Pakistanu – w mniejszym stopniu obarczonej konceptem honoru i mniej chronionej, ponieważ grupa ta jest silnie marginalizowana. (…) Fakt, że większość ofiar należała do biednej i zmarginalizowanej społeczności chrześcijańskiej w Pakistanie, niestety ułatwił Pakistanowi odwrócenie uwagi od tej kwestii bez wywołania publicznego oburzenia”. Jak zauważono w raporcie ideologicznie ukierunkowane wykorzystywanie seksualne jest wymierzone w mniejszości religijne w celu seksualnego drapieżnictwa i jako „podbój”, aby podstępem przeciągnąć młode kobiety na stronę religii większości. 

2. Sytuacja w poszczególnych regionach kraju.

Ponieważ większość chrześcijan mieszka w prowincji Pendżab, dochodzi tam do wielu przypadków prześladowań, dyskryminacji i nietolerancji. Drugim regionem o nasilonych prześladowaniach jest prowincja Sindh, okryta złą sławą ze względu na liczne przypadki pracy niewolniczej, która dotyka również wielu chrześcijan.

3. Kogo dotykają prześladowania?

Wspólnoty chrześcijan ekspatriantów

Chrześcijanie z zagranicy nie są zmuszani do izolacji, ale nie mogą uczestniczyć w nabożeństwach w kościołach w całym kraju. Ich obecność w kościołach ogranicza się głównie do dużych miast. Znajdują się oni pod dużą presją społeczną, ale jest ich niewielu.

Tradycyjne społeczności chrześcijańskie

Przykładami w tej kategorii są Kościół rzymskokatolicki i Kościół Pakistanu (Kościół anglikański). Kościół Pakistanu jest międzywyznaniowym ugrupowaniem historycznych Kościołów anglikańskich, metodystycznych, prezbiteriańskich, luterańskich i innych. Są to najbardziej widoczne Kościoły i dlatego coraz częściej spotykają się z nieprzychylnością i wrogością. Na przykład mają problemy z uzyskaniem pozwolenia na organizowanie spotkań. Ich członkowie są porywani i zmuszani do konwersji na islam. Żyją w stanie permanentnej inwigilacji. Zwłaszcza w dużych miastach budynki i działki należące do tradycyjnych Kościołów stanowią obiekt pożądania deweloperów i władz.

Społeczności konwertytów

Chrześcijanie nawróceni z islamu cierpią z powodu naruszeń wolności religijnej zarówno ze strony radykalnych grup islamskich (które uważają ich za apostatów), jak i ze strony rodzin, przyjaciół i sąsiadów, którzy postrzegają konwersję jako haniebny akt zdrady wobec rodziny i społeczności. W kraju zamieszkuje również niewielka społeczność konwertytów z hinduizmu.

Nietradycyjne społeczności chrześcijan

Państwo ściśle monitoruje wspólnoty ewangelikalne, baptystyczne i zielonoświątkowe. Są one nękane i atakowane, zwłaszcza jeśli prowadzą aktywną działalność wśród muzułmanów. Jednak ich wzrost liczebny należy przypisać raczej chrześcijanom przenoszącym się z Kościołów tradycyjnych.

4. Główne źródła prześladowań i dyskryminacji

Islamski ekstremizm w połączeniu z wrogością etniczno-religijną

Pakistan jest miejscem schronienia dla dziesiątek radykalnych grup islamskich. Coraz częściej organy doradcze rządu składają się w całości z islamskich uczonych, którzy mają wpływ na tworzone prawo. Tysiące medres funkcjonuje bez rządowej kontroli nad ich finansowaniem i programem nauczania. Osoby, które wzywają do reformy przepisów o bluźnierstwie, są otwarcie zastraszane przez radykałów, którzy uważają, że „niewierni” zasługują na śmierć. Zdelegalizowane grupy nie zaprzestają działalności, lecz zmieniają nazwę, przenoszą swoją działalność do Internetu lub łączą się z istniejącymi organizacjami. Nastroje religijne i wynikająca z nich przemoc tłumu są łatwo podsycane i wykorzystywane przeciwko mniejszościom religijnym, zwłaszcza chrześcijanom, co pokazały zajścia z sierpnia 2023 roku w Jaranwala.

Pakistan cierpi z powodu fragmentacji etnicznej. Uważa się, że prowincja Beludżystan i centralne regiony Sindh pozostają poza kontrolą władz federalnych. Mniejszości religijne są postrzegane jako nieczyste, zarówno z powodów religijnych, jak i dlatego, że nie należą do grup etnicznych sprawujących władzę.

Przestępczość zorganizowana oraz korupcja

Korupcja w polityce, wymiarze sprawiedliwości i wojsku jest powszechna. Przestępczość zorganizowana stanowi poważny problem na obszarach miejskich czy plemiennych i jest często powiązana z działalnością islamistów. W Karaczi gangi, szantażyści i mafia są częścią krajobrazu i cieszą się patronatem politycznym ze względu na wpływowe powiązania. Praca za długi jest starą i szeroko rozpowszechnioną formą niewolnictwa, dotykającą tysiące chrześcijan na obszarach wiejskich. Robotnicy wpadają w pułapkę, nie mogąc spłacić swoich pożyczek z powodu wysokich stóp procentowych. Nie mają żadnych narzędzi prawnych, aby się bronić. Bogaci właściciele zmawiają się z lokalnymi politykami, czerpiąc ogromne korzyści z tego systemu. Dochodzi również do zawłaszczania ziemi; Kościoły są wywłaszczane, a chrześcijanie wypędzani.

Paranoja dyktatorska

Chociaż obecny rząd musi stawić czoła opozycji w osobie usuniętego od władzy premiera Khana i części społeczeństwa, która go popiera, to jak każdy inny pakistański rząd zmaga się także z zarzutami korupcyjnymi, coraz silniejszymi ugrupowaniami radykalnymi i potężną niezależną armią (z którą musi pozostać w dobrych stosunkach). Chrześcijanie łatwo stają się politycznymi pionkami. W zależności od potrzeb rząd i armia mogą zabiegać o ich głosy, aby utrzymać się u władzy lub dyskryminować, jeśli może to przynieść im wymierne korzyści. Ponieważ armia pragnie przypodobać się ugrupowaniom radykalnym, choć nie jest to częścią ich głównego programu politycznego, atakuje chrześcijan, a ofiary traktuje jako straty uboczne. 

5. Czym różnią się prześladowania mężczyzn i kobiet?

Kobiety

Raporty wskazują na rosnącą liczbę chrześcijanek, które zostały porwane, zgwałcone, zmuszone do przejścia na islam i poślubienia porywacza. Takie „małżeństwa” są sposobem, aby odebrać nieletnie dziewczęta władzy rodziców i usunąć je poza zasięg dostępnych im środków odwoławczych. Wiele rodzin traci kontakt ze swoimi córkami, a władze rzadko podejmują działania mające na celu postawienie sprawców przed sądem. Kobiety i dziewczęta wpadają w okowy pracy niewolniczej za długi, na przykład w cegielniach; w tym środowisku dodatkowo narażone są na przemoc seksualną.  

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • nękanie ekonomiczne poprzez dostęp do zatrudnienia/nękanie w biznesie i miejscu pracy;
  • wymuszone małżeństwo;
  • ukierunkowane uwodzenie;
  • handel ludźmi;
  • śmierć;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna;
  • przemoc seksualna.

Mężczyźni

Chrześcijanie żyją w ciągłym strachu przed oskarżeniami o bluźnierstwo, zniszczeniem mienia, uwięzieniem, pobiciem i śmiercią. Nie brakuje również doniesień o wykorzystywaniu seksualnym chrześcijańskich chłopców. Chrześcijańscy mężczyźni są często zmuszani do podejmowania pracy o najniższym statusie i są uważani za nieczystych. Często określa się ich mianem „chura”, obraźliwym słowem oznaczającym „brudny”. Chociaż istnieje również chrześcijańska klasa średnia i nie wszyscy zajmują stanowiska o niższym statusie, dyskryminacja i niski status społeczny są wszechobecne. Mężczyźni i chłopcy wpadają w tryby pracy niewolniczej, z której nie mogą się wyrwać.

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • nękanie ekonomiczne poprzez dostęp do zatrudnienia/nękanie w biznesie i miejscu pracy;
  • fałszywe oskarżenia;
  • handel ludźmi;
  • śmierć;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna;
  • przemoc seksualna.

6. ŚIP: Perspektywa 5-letnia

Rok

Miejsce w Światowym Indeksie Prześladowań

Zaokrąglony wynik prześladowań na 100 pkt
2025

8

87

2024

7

87

2023

7

86

2022

8

87

2021

5

88

Krótki opis zmiany wyniku i jej przyczyny

Ogólna sytuacja chrześcijan nie uległa znacznej zmianie w porównaniu z rokiem poprzednim, i nadal jest dość ponura. Średni poziom presji wzrósł nieznacznie i wynika ze wzrostu presji w kategorii życia w społeczeństwie. Przemoc wzrosła o 0,4 pkt (do punktacji wliczyliśmy 3 zabójstwa w ŚIP 2025 w porównaniu do 2 zabójstw w ŚIP 2024). Ocena w tej kategorii utrzymuje się na dość niskim poziomie, ponieważ bardzo trudno jest zweryfikować informacje na temat zabójstw i ataków na kościoły (co znacząco wpływa na ocenę). Jednocześnie, ponieważ Kościół jest głęboko zakonspirowany, władze nie mają wielu okazji do rozprawiania się z przejawami życia wspólnotowego, a co za tym idzie ograniczone są możliwości „niszczenia” Kościoła.

7. Szczegółowe dane na temat przemocy i wywieranej presji

Poziomy przemocy i presji

Życie prywatne 13.6
Życie w rodzinie 13.9
Życie w społeczeństwie 15.0
Życie w państwie 15.0
Życie w kościele 12.9
Przemoc fizyczna 16.7

 

8. Przemoc

Przemoc

ŚIP 2025

ŚIP 2024

Liczba zabitych chrześcijan

14

14

Ataki/zamknięcie kościołów lub innych obiektów chrześcijańskich

40

40

Chrześcijanie zmuszani do zawierania małżeństw

100*

100 *

Zniszczenie lub konfiskata własności prywatnej chrześcijan

1000*

1000 *

Przykładowe akty przemocy w opisywanym okresie sprawozdawczym

  • 13 kwietnia 2024: 13-letni chrześcijański chłopiec z Lahore został zmuszony do połknięcia nieznanej substancji przez ochroniarza, który próbował go otruć po tym, jak chłopiec odmówił konwersji na islam (Asia News, 20 kwietnia 2024).
  • 17 marca 2024: Dwóch chrześcijańskich pracowników przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego zginęło podczas czyszczenia kanalizacji przed salą weselną Sapphire Marquee w dystrykcie Faisalabad w prowincji Pendżab (Asia News, 19 marca 2024).

Życie prywatne

Chrześcijanie unikają rozmów o swojej wierze z muzułmanami w obawie przed konsekwencjami zastosowania wobec niech przepisów o bluźnierstwie. Nawet zamieszczenie postów na FB może okazać się niebezpieczne, jeśli treści te zostaną uznane za krytyczne wobec islamu. Jak wyjaśnił ekspert krajowy: „Agencje rządowe nadzorują media społecznościowe, a chrześcijańscy liderzy i rodzice ostrzegają młodych ludzi przed niebezpieczeństwami związanymi z używaniem mediów społecznościowych do wyrażania swoich poglądów”. Przechowywanie materiałów chrześcijańskich, poza tymi przeznaczonymi na użytek osobisty, jest niebezpieczne, gdyż można zostać oskarżonym o ewangelizowanie muzułmanów. Publiczne eksponowanie symboli chrześcijańskich lub posiadanie chrześcijańskiego imienia może skutkować dyskryminacją lub doprowadzić do wybuchu przemocy. Doniesienia o tym, że chrześcijanie noszący krzyż są opluwani lub spotykają się z agresją na ulicy lub w miejscu pracy, wskazują na to, że sytuacja staje się coraz bardziej napięta.

Życie rodzinne

W małych miasteczkach i odległych wioskach chrześcijańskie dzieci muszą uczęszczać na lekcje islamu w lokalnej medresie, podczas gdy nauczanie chrześcijańskie ogranicza się do niedzielnych nabożeństw. Chrześcijańscy rodzice starają się powstrzymać swoje dzieci przed poruszaniem kwestii wiary w rozmowach, aby ochronić je przed namowami na konwersję na islam. Szkoła naciska na rodziców, aby wysyłali swoje dzieci na islamskie imprezy i uczyli je języka arabskiego pod pretekstem poprawy ich ocen. To dezorientuje dzieci i czyni je podatnymi na naciski, aby przeszły na islam. W szkole chrześcijańskie dzieci często nie mogą korzystać z tej samej fontanny wody pitnej, co ich muzułmańscy koledzy, aby ich nie „zbezcześcić”. Dzieci w szkołach są zastraszane i nakazuje im się sprzątanie latryn lub zamiatanie podłóg, ponieważ uważa się, że chrześcijanie przeznaczeni są do prac o niskim statusie społecznym. Postawa ta ma również swoje podłoże we względach kastowych, ponieważ większość chrześcijan pochodzi z niższych kast. Niektóre podręczniki szkolne podżegają do nienawiści wobec chrześcijan. Nowy program szkolny jeszcze bardziej islamizuje edukację i uczy dzieci, że wyznawcy innych religii są gorsi. Ta polityka osłabia chrześcijańskie rodziny.

Życie w społeczeństwie

Państwo oraz podmioty niepaństwowe monitorują społeczności i wspólnoty chrześcijan. Nawet chrześcijanie z zagranicy są wzywani przez lokalny panchayat (radę wioski) do wyjaśnienia, dlaczego wierzą w Chrystusa, i mogą być zmuszani do przyjęcia islamu. W czasie pandemii COVID-19 radykalni islamiści prowadzili kampanię wymuszania nawróceń za pomocą racji żywnościowych, które miały być wydawane chrześcijanom recytującym islamskie wyznanie wiary. Wielu młodych ludzi ratowało życie i godziło się na to, inni umierali z głodu lub popełnili samobójstwo. W tym samym czasie chrześcijańskie pielęgniarki zostały poproszone o pracę na oddziałach z największą liczbą zakażonych pacjentów. Chrześcijanie są często poddawani presji przejścia na islam w miejscu pracy. Z tego powodu wielu chrześcijan wielokrotnie zmienia pracę. Chrześcijanie są zatrudniani do najprostszych prac, takich jak zamiatanie lub noszenie wody. Dobrą ilustracją jest 5-procentowy limit gwarantujący miejsca pracy dla społeczności mniejszościowych w sektorze rządowym. Spośród wszystkich wolnych stanowisk aż 43% było zarezerwowane dla mniejszości. W liczbach bezwzględnych, na koniec września 2021 roku nieobsadzonych było ponad 30 tys. stanowisk dla mniejszości. Chrześcijanie są postrzegani jako nieczyści, dlatego uważa się, że korzystanie przez nich ze wspólnych pomieszczeń kala muzułmanów. Taka postawa jest pokłosiem systemu kastowego.

Życie w państwie

Pakistan przyjął islamską konstytucję i prawo szariatu w swoim kodeksie cywilnym w 1973 roku. Kolejny etap procesu islamizacji rozpoczął się od wprowadzenia w 1986 roku prawa o bluźnierstwie, które dotyka mniejszości i jest często wykorzystywane do załatwiania osobistych porachunków. Senat przyjął ustawę o zaostrzeniu prawa o bluźnierstwie poprzez (między innymi) zwiększenie kary z trzech do dziesięciu lat pozbawienia wolności (Dawn, 8 sierpnia 2023). Chrześcijanie są niedostatecznie reprezentowani na arenie politycznej, a ich poglądy są często ignorowane. Politycy zaprzeczają, że konieczna jest ochrona dziewcząt z mniejszości religijnych przed porwaniami i przymusową konwersją/małżeństwem.

Życie w Kościele

Działalność Kościoła jest monitorowana. Władze opłacają ochroniarzy przed kościołami, ale jednocześnie wykorzystują ich do inwigilacji i przekazywania informacji wywiadowczych radykalnym grupom islamskim. Pomimo obietnicy państwa, że kościoły będą chronione, doszło do kilku ataków, w których rannych zostało wiele osób. Prześladowania najczęściej dotykają przywódców religijnych, ponieważ są najbardziej widocznymi przedstawicielami mniejszości chrześcijańskiej. Konwersja z islamu na chrześcijaństwo jest silnie zwalczana, dlatego otwarte włączanie konwertytów do wspólnoty mogłoby okazać się dla obu stron fatalne. Z perspektywy władz wspieranie uciskanych mniejszości jest kwestionowaniem polityki rządu.

9. Naruszenie zobowiązań i praw międzynarodowych

Pakistan zobowiązał się do przestrzegania i ochrony praw podstawowych w następujących traktatach międzynarodowych:

  1. Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (ICCPR);
  2. Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (ICESCR);
  3. Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania (CAT);
  4. Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW);
  5. Konwencja o prawach dziecka (CRC).

Pakistan nie wypełnia swoich zobowiązań międzynarodowych, regularnie naruszając/nie chroniąc następujących praw chrześcijan:

  • Ludzie w otoczeniu chrześcijan naciskają na nich, aby wyrzekli się swojej religii (Art. 18 ICCPR);
  • Chrześcijańskie kobiety i dziewczęta są uprowadzane i gwałcone (Art. 7 ICCPR);
  • Chrześcijanki (często małoletnie) są zmuszane do małżeństwa z porywaczem i zmuszane do konwersji na islam (Art. 23 ICCPR; Art. 16 CEDAW i Art. 10 ICESCR);
  • Chrześcijańskie dziewczęta są sprzedawane do niewolniczej pracy i jako niewolnice seksualne (Art. 34 CRC i Art. 8 ICCPR);
  • Chrześcijanie są fałszywie oskarżani, oskarżani o bluźnierstwo i skazywani na śmierć (Art. 19 ICCPR);
  • Chrześcijanie są dyskryminowani w miejscu pracy, rezerwuje się dla nich prace uznawane za „niehonorowe” i „o niskim statusie” (Art. 26 ICCPR i Art. 11 ICESCR).

10. Sytuacja innych mniejszości religijnych

Mniejszości religijne są wyjątkowo narażone na przemoc.

Według raportu dot. wolności religijnej Departamentu Stanu USA (IRFR Pakistan 2023): „Przedstawiciele mniejszości religijnych stwierdzili, że rząd niekonsekwentnie chronił ich członków przed dyskryminacją społeczną i zaniedbaniem, a także, że na różnych poziomach dochodziło do aktów dyskryminacji wobec chrześcijan, hinduistów, sikhów i muzułmanów Ahmadi. Muzułmanie Ahmadi stwierdzili, że ich grupa traktowana jest najgorzej – muszą podpisywać dokumenty, które deklarują ostateczność proroka Mahometa, co jest sprzeczne z ich przekonaniami.

Według organizacji pozarządowej Center for Social Justice (CSJ), 329 osób zostało oskarżonych o bluźnierstwo w ciągu roku, z czego 75% stanowili muzułmanie, 20% muzułmanie Ahmadi, a 3,3% chrześcijanie”.

Zbrojne grupy sekciarskie atakują szyickich muzułmanów, w tym społeczność Hazara. Prawo nie uwzględnia żadnych przepisów dotyczących ateistów, którzy padają ofiarą ustawy o bluźnierstwie.  

11. Open Doors w Pakistanie

Open Doors działa w krajach Zatoki Perskiej poprzez sieć kościołów partnerskich HOPE. 

12. Przypisy

  • Niniejszy dokument został przygotowany w oparciu o bardziej szczegółowe Dossier Kraju opracowane corocznie przez World Watch Research (WWR), dział badawczy Open Doors International. Zezwala się na wykorzystywanie i bezpłatne rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem podania źródła, tj. © 2025 Open Doors International.
  • Wszystkie krótkie profile krajów są dostępne w zakładce „Advocacy resources” na stronach poświęconych badaniom Open Doors International, wraz z bardziej szczegółowymi pełnymi dokumentami krajowymi i najnowszą aktualizacją metodologii ŚIP: www.opendoors.org/en-US/research-reports/. Są one również dostępne na stronie Open Doors Analytical: https://opendoorsanalytical.org/; (hasło: freedom).
  • Okres badawczy dla ŚIP 2025: 1 października 2023 – 30 września 2024.