Światowy Indeks Prześladowań 2025

Mjanma

Kluczowe ustalenia

Okres badawczy: od 1 października 2023 do 30 września 2024

Rok 2025 to dla Mjanmy piąty rok coraz bardziej brutalnego konfliktu. Po zamachu stanu przeprowadzonym przez armię w lutym 2021 roku w wielu częściach kraju toczą się intensywne walki. Mniejszość chrześcijańska silnie odczuwa skutki wojny. Atakowane są nawet dobrze ugruntowane kościoły należące do historycznych wspólnot w stanach zamieszkanych w większości przez chrześcijan, takich jak Czin i Kaja, ale także w stanach z silną mniejszością chrześcijańską, takich jak Kaczin, Karen czy północne Szan. Ogromna liczba chrześcijan została zmuszona do życia w obozach dla uchodźców wewnętrznych, schronienia się w kościołach, a nawet ucieczki do dżungli, gdzie często są pozbawieni dostępu do żywności i opieki medycznej. Szacuje się, że od początku wojny domowej 1,5 mln obywateli Mjanmy zostało przesiedleńcami wewnętrznymi. Chrześcijanie są częścią ogólnie pokojowego ruchu oporu, ale pewna grupa dołączyła również do walczących.

Trwa rozpoczęta w październiku 2023 roku ofensywa o nazwie „Operacja 1027” przeprowadzona w północnym stanie Szan przez armie trzech grup etnicznych. Ofensywa stanowi poważne wyzwanie dla rządzącego wojska i zmusza je do skoncentrowania się na ochronie terytoriów Birmańczyków. Inne grupy etniczne także osiągnęły pewien sukces, zachowując swoje terytoria, które łącznie stanowią około połowy powierzchni Mjanmy. Operacje wojskowe nadal trwają.

Konwertyci na chrześcijaństwo są prześladowani przez buddyjskie, muzułmańskie oraz plemienne rodziny i społeczności, ponieważ ich konwersja jest postrzegana jako zdrada. Społeczności, które stawiają sobie za cel, aby pozostać „czysto buddyjskimi”, na różne sposoby utrudniają życie chrześcijańskim rodzinom, np. zabraniając im korzystania ze wspólnotowych zasobów wody. Nietradycyjne grupy kościelne również zmagają się z prześladowaniami, zwłaszcza gdy znajdują się na obszarach wiejskich Mjanmy lub znane są z prozelityzmu.

Profil kraju w formacie PDF

Poniższy profil kraju stanowi przetłumaczoną część szczegółowych raportów przygotowanych przez World Watch Research, dział badawczy Open Doors. Profil kraju dostępny jest również do pobrania w formacie PDF. Szczegółowe raporty w oryginalnej wersji angielskiej (części "Informacje ogólne" oraz "Dynamika prześladowań") znajdują się na końcu strony.

SKRÓCONY PROFIL KRAJU W PDF

1. Tło

Po uzyskaniu przez Birmę (Mjanmę) niepodległości w 1948 roku w kolejnych latach różne grupy etniczne próbowały odłączyć się i utworzyć niezależne państwa. Wojsko, dążąc do utrzymania integralności państwa oraz kontroli przez etnicznych Bamarów, przejęło władzę i nastąpiło pięć dekad rządów wojskowych. Seria protestów pod przewodnictwem Aung San Suu Kyi zwiększyła presję społeczną na rząd, czego kulminacją były wybory w 2015 roku, w których Suu Kyi odniosła miażdżące zwycięstwo. Została ona siłą obalona przez wojsko po wyborach w 2020 roku. Od tego czasu kraj powrócił do rządów wojskowych, co wywołało ogromne rozruchy w całym kraju. Szczególnie dotknięte przemocą są stany mniejszości chrześcijańskich. Większość chrześcijan należy do mniejszości etnicznych (takich jak Czin, Karen, Lisu, Kaczin, Naga, Kaja i Lahu), a nie do birmańskiej większości Bamarów.

Życie chrześcijan było trudne jeszcze przed zamachem stanu. W sierpniu 2015 przyjęto „Ustawę o ochronie rasy i religii”. Miała ona na celu ochronę tożsamości buddyjskiej i większości bamarskiej grupy etnicznej poprzez kontrolę nad kwestiami konwersji, małżeństw międzywyznaniowych, kontrolę populacji oraz monogamię. Przyjęcie ustawy stało się pretekstem do świętowania dla nacjonalistycznych grup buddyjskich (jak Ma Ba Tha) w całym kraju. Chociaż nowo przyjęte przepisy były wymierzone głównie w mniejszość muzułmańską w stanie Rakhine, dotknęły one również chrześcijan, ponieważ konwertyci muszą przejść ścieżkę administracyjną i zgłosić konwersję w różnych urzędach. Ma Ba Tha (Stowarzyszenie Ochrony Rasy i Religii) było kilkakrotnie delegalizowane, ale odradzało się pod różnymi nazwami.

Radykalne grupy buddyjskie częściej atakowały muzułmanów niż chrześcijan, co doprowadziło do exodusu głównie muzułmańskiej grupy etnicznej Rohingja do Bangladeszu. W marcu 2022 roku rząd USA uznał okrucieństwa wobec Rohingja za ludobójstwo (Human Rights Watch, 21 marca 2022), a Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że ma jurysdykcję w sprawie o ludobójstwo przeciwko Mjanmie (Reuters, 23 lipca 2022). Konwertyci na chrześcijaństwo, np. z buddyzmu, nadal są prześladowani przez swoje rodziny i członków lokalnej społeczności. Ma Ba Tha i Pyu Saw Htee (paramilitarne organizacje ultranacjonalistów) odgrywają kluczową rolę w monitorowaniu działalności chrześcijan, w tym tych wywodzących się ze środowisk buddyjskich.

Chrześcijanie doświadczają presji, a nawet przemocy ze strony wojska. Zgłaszane są także przypadki ich zabójstw. Organizacja Narodów Zjednoczonych stwierdziła, że produkcja opium w Mjanmie niemal podwoiła się od czasu wojskowego zamachu stanu w lutym 2021 roku (RFA, 26 stycznia 2023). Tymczasem w strefach bezprawia kwitną handel ludźmi i przestępczość zorganizowana (USIP, 9 listopada 2022). Strefy te znajdują się głównie w odległych i przygranicznych regionach Mjanmy, gdzie mieszka duża mniejszość chrześcijańska. Chiny wymusiły naloty na strefy bezprawia, ponieważ obywatele Chin są jednym z ich głównych klientów.

Protestanci stanowią prawie dwie trzecie wszystkich chrześcijan. Konwencja Baptystów Mjanmy szacuje liczbę swoich członków na około 1,6 mln, z których wielu należy do ludów Karen, Kaczin i Czin. Liczbę członków Kościoła rzymskokatolickiego szacuje się na mniej więcej milion. W kraju brakuje jednak silnego chrześcijańskiego stowarzyszenia międzywyznaniowego; stanowisko różnych grup w kwestiach kontrowersyjnych i dotyczących prześladowań nie zawsze jest zgodne.

2. Sytuacja w poszczególnych regionach kraju.

W okresie badawczym ŚIP 2025 konflikt toczył się zarówno na obszarach z większością chrześcijańską (takich jak stan Czin), jak i na terenach, gdzie chrześcijanie stanowią mniejszość. Tatmadaw (siły zbrojne Mjanmy) masowo atakuje chrześcijańskie wioski, budynki kościelne (czasami zamieszkane przez uchodźców lub przeznaczone na obozy dla przesiedleńców) oraz zabija chrześcijan. Nie widać końca zbrodni popełnianych w stanie Czin, a walki toczą się także w stanie Kaczin na północy, stanie Karen na południowym-wschodzie, stanie Kaja na południowym-wschodzie i prowincji Sikong na zachodzie. Walki nie ustają, a coraz więcej osób, w tym wielu chrześcijan, przebywa w obozach dla przesiedleńców. Większość z nich żyje tam od lat, a dostęp organizacji humanitarnych do nich jest utrudniony. Nasiliły się walki w sąsiednim stanie Szan, który zamieszkuje duża mniejszość chrześcijańska, zwłaszcza na północy. Strefy bezprawia przy granicy z Laosem i Tajlandią, w których kwitnie przestępczość zorganizowana, znajdują się w regionach zamieszkanych przez mniejszości etniczne, w tym wielu chrześcijan.

3. Kogo dotykają prześladowania?

Wspólnoty chrześcijan ekspatriantów

Kategoria ta nie została uwzględniona w punktacji i analizie ŚIP.

Tradycyjne społeczności chrześcijańskie

Tradycyjne wspólnoty chrześcijańskie od dziesięcioleci spotykają się z presją i przemocą ze strony Tatmadaw, armii Mjanmy. W wielu przypadkach są one uwikłane w konflikty między wojskiem a radykalnymi grupami powstańczymi, takimi jak Armia Wyzwolenia Kaczinów (KIA), która wspiera walkę opozycji. Ponieważ konflikty te mają na ogół charakter separatystyczny, często dominuje w nich silne poczucie nacjonalizmu, a chrześcijanie, którzy są postrzegani jako „obcy”, mogą być jednymi z pierwszych ofiar ataków.

Społeczności konwertytów

Urzędnicy, rodziny i członkowie lokalnej społeczności łamią prawa konwertytów na chrześcijaństwo ze środowisk buddyjskich oraz muzułmańskich. Odejście od buddyzmu przez Bamara nie jest akceptowane, a konwertyci są wypędzani ze swoich wiosek. Radykalni buddyści z organizacji takich jak Ma Ba Tha i Pyu Saw Htee (paramilitarne organizacje ultranacjonalistów) odgrywają kluczową rolę w monitorowaniu działalności chrześcijan, w tym tych wywodzących się ze środowisk buddyjskich. Choć Rohingja to głównie muzułmanie, są wśród nich także nawróceni chrześcijanie, którzy zostali zmuszeni do ucieczki do Bangladeszu z powodu brutalnych działań wojska. Chrześcijanie Rohingja są prześladowani ze względu na swoją przynależność etniczną i religijną.

Nietradycyjne społeczności chrześcijan

Wiele ewangelikalnych i zielonoświątkowych wspólnot mierzy się z przemocą i prześladowaniami ze strony członków społeczności, w których żyją, szczególnie na obszarach wiejskich. W przeszłości prozelityzm i sprowadzanie materiałów chrześcijańskich były nielegalne. W ostatnim czasie polityka rządu traktuje priorytetowo interesy buddystów kosztem interesów innych mniejszości religijnych.

4. Główne źródła prześladowań i dyskryminacji

Nacjonalizm religijny  buddyzm w połączeniu z wrogością etniczno-religijną

60% ludności Mjanmy stanowią Birmańczycy, zwani również Bamarami. Bycie Bamarem jest utożsamiane z byciem buddystą. Niebuddyści postrzegani są jako obcy i tym samym stanowią zagrożenie dla państwa i jedności narodowej. Polityka rządu wspiera nawet tak radykalnych buddystów, jak grupa Ma Ba Tha. Jeden z lokalnych ekspertów donosi, że reżim wojskowy mianował członków Ma Ba Tha administratorami okręgów.

Paranoja dyktatorska

Mjanma ma za sobą długą historię rządów wojska i choć ani rząd wybrany w 2015 roku ani w 2020 roku nie można nazwać paranoicznym/dyktatorskim, to Mjanma jest jednym z niewielu krajów, w których to armia sprawuje niemal całą władzę, czego przykładem jest przewrót wojskowy z 1 lutego 2021 roku. Jedna czwarta miejsc w parlamencie jest zarezerwowana dla wojskowych, którzy sprawują również najważniejsze urzędy państwowe. Jak zauważył jeden z lokalnych ekspertów: „Istnieje silny związek między »prawem do rządzenia« birmańskiego rządu (porównywalnym z chińskim »mandatem z nieba«) a jego zdolnością do tworzenia, podtrzymywania i rozszerzania obszarów zamieszkanych przez buddystów. Kluczowym celem junty jest wygranie z mniejszościami etnicznymi w celu rozszerzenia/wzmocnienia buddyzmu na obszarach, które NIGDY nie były tradycyjnie własnością Birmańczyków ani nie były przez nich zarządzane”.

Przestępczość zorganizowana oraz korupcja

Wiele z najcenniejszych zasobów naturalnych Mjanmy, takich jak jadeit, rudy i drewno, znajduje się w stanach o dużej populacji chrześcijan. Ponadto Mjanma jest częścią „złotego trójkąta”, jednego z największych w Azji regionów produkcji opium. Wojsko i grupy powstańcze rywalizują o wpływy z tych lukratywnych przedsięwzięć. Podmioty, które sprzeciwiają się korupcji, np. chrześcijanie, narażają się na przemoc zarówno ze strony grup powstańczych, jak i samego wojska. Strefy bezprawia powstające w stanach mniejszości etnicznych, takich jak stan Szan i innych przy granicy z Laosem i Tajlandią, są kolejnym przykładem tego, jak wojna domowa sprzyja zorganizowanej przestępczości.

5. Czym różnią się prześladowania mężczyzn i kobiet?

Kobiety

Przewrót wojskowy z lutego 2021 roku wywołał zaniepokojenie o przyszłość kobiet. Armia – która rozszerzyła swoją i tak już znaczną władzę – jest znanym sprawcą przemocy ze względu na płeć. Wysiedlone kobiety i młodzież narażeni są na niewolnictwo, handel ludźmi i wykorzystanie. Chrześcijanki wśród Rohingja są również celem ataków grup ekstremistycznych, które uprowadzają kobiety i zmuszają je do poślubienia muzułmańskich mężczyzn. Kobiety w przeważająco chrześcijańskim stanie Kaczin są sprzedawane do Chin jako „panny młode”, aby mogły spłodzić męskich spadkobierców. Konwertytki są również narażone na areszt domowy, przymusowe małżeństwo, wypędzenie z domu rodzinnego i rozwód.

Formy wywierania nacisku:

  • ograniczanie kontaktów społecznych/międzyludzkich;
  • wymuszony rozwód;
  • wymuszone małżeństwo;
  • uwięzienie przez rodzinę (areszt domowy);
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc seksualna.

Mężczyźni

Chrześcijanom grozi utrata pracy, wygnanie z rodzinnej wioski lub miasta oraz praca niewolnicza. Odbywanie praktyk religijnych jest szczególnie trudne w przypadku mężczyzn wcielonych w szeregi armii Mjanmy lub zmuszonych do przyłączenia się do bojówek takich jak Armia Wyzwolenia Kaczinu. Szkoły Na Ta La nawracają chrześcijańskie dzieci na buddyzm, chcąc powstrzymać rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa na kolejne pokolenia. Chłopcy są tam wychowywani na buddyjskich mnichów. Konwertyci spotykają się również z groźbami, poniżaniem i przemocą fizyczną. W obecnej sytuacji wojny domowej chrześcijańscy mężczyźni – zwłaszcza młodzi – narażeni są na oskarżenie o walkę w szeregach grup opozycyjnych lub milicji sprzeciwiającej się juncie. Mężczyźni znajdują się w trudnej sytuacji, ponieważ grozi im pobór do wojska.

Formy wywierania nacisku:

  • przymusowy pobór do wojska/milicji/służba wbrew sumieniu;
  • handel ludźmi;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna.

6. ŚIP: Perspektywa 5-letnia

Rok

Miejsce w Światowym Indeksie Prześladowań

Zaokrąglony wynik prześladowań na 100 pkt
2025

13

81

2024

17

79

2023

14

80

2022

12

79

2021

18

74

Krótki opis zmiany wyniku i jej przyczyny

Wzrost ogólnego wyniku o 2 pkt był spowodowany wzrostem przemocy wobec chrześcijan (z 16,1 do 16,5 pkt) oraz niewielkim wzrostem presji we wszystkich sferach życia z wyjątkiem życia kościelnego. W 2025 roku Mjanma wkracza w piąty rok brutalnego konfliktu. Przemoc między juntą wojskową a siłami oporu nadal eskaluje, co zwiększa zagrożenie dla praw człowieka, stabilności gospodarczej i warunków humanitarnych. Chrześcijanie, jako mniejszość, doświadczają jednych z najgorszych naruszeń praw człowieka. W całym kraju niszczone, bombardowane i palone są kościoły. Ograniczenia dotyczące zgromadzeń, godzina policyjna i ukierunkowane ataki na miejsca kultu sprawiły, że wielu chrześcijan przestało uczestniczyć w nabożeństwach. W wyniku ogólnokrajowego konfliktu wielu chrześcijan zostało wysiedleńcami lub uchodźcami. Ważnym wydarzeniem w ostatnim okresie było wprowadzenie obowiązkowego poboru do wojska, co wzbudziło strach w wielu młodych ludziach i skłoniło ich do ucieczki z kraju, jeszcze bardziej osłabiając tkankę społeczności chrześcijańskich.

7. Szczegółowe dane na temat przemocy i wywieranej presji

Poziomy przemocy i presji

Życie prywatne 12.6
Życie w rodzinie 11.1
Życie w społeczeństwie 13.5
Życie w państwie 14.1
Życie w kościele 12.9
Przemoc fizyczna 16.5

 

8. Przemoc

Mjanma: Przemoc

ŚIP 2025

ŚIP 2024

Zabici chrześcijanie

60

34

Ataki/zamknięcie kościołów lub innych obiektów chrześcijańskich

80

32

Zatrzymani chrześcijanie

100 *

18

Chrześcijanie w więzieniach lub ukarani przez władze państwowe

10 *

1

Przykładowe akty przemocy w opisywanym okresie badawczym

  • 12 kwietnia 2024: Katolicki ksiądz Paul Khwi Shane Aung został postrzelony i poważnie ranny podczas porannego nabożeństwa w mieście Mohnyin w stanie Kaczin (UCA News, 12 kwietnia 2024).
  • 7 stycznia 2024: Kościół w wiosce Kanan w prowincji Sagaing stał się celem nalotów, w wyniku których zginęło 17 osób, a dziewięć zostało rannych. Według raportu 11 z zabitych to chrześcijanie (Mission News Network, 15 stycznia 2024).
  • 26 listopada 2023: Państwowe siły zbrojne przeprowadziły atak lotniczy na katedrę Loikaw w stanie Kaja, zmuszając chroniących się tam wysiedleńców do ucieczki (Asia News, 28 listopada 2023).

Życie prywatne

Zmiana wyznania w Mjanmie jest trudna ze względu na obowiązujące przepisy. Ustawa o konwersji religijnej, będąca częścią „Ustawy o ochronie rasy i religii”, wymaga od obywateli, którzy chcą zmienić wyznanie, uzyskania zgody od nowo utworzonej Rady Rejestracyjnej ds. konwersji religijnej, poddania się rozmowie kwalifikacyjnej i uczestniczenia w zajęciach religijnych. W tym czasie wniosek zgłaszającego jest umieszczany na lokalnej tablicy informacyjnej, co ma na celu wymuszenie na konwertycie jego wycofanie. Z tego powodu konwersja zwykle odbywa się w tajemnicy. Konwertyci spotykają się również z presją ze strony rodziny i lokalnej społeczności, a czasami są wydziedziczani i wyrzucani z domu rodzinnego.

Życie rodzinne

Państwo nadal prowadzi „Border Areas National Races Youth Development Training Schools" (szkoły Na Ta La), które są atrakcyjne dla mniejszości, ponieważ są to szkoły z internatem, które nie pobierają czesnego za naukę. Są one wykorzystywane do wpływania na młodych ludzi i przekonywania ich do buddyzmu. Nie jest jasne, w jakim stopniu wojna wpłynęła na ich funkcjonowanie. Armia praktykuje osłabianie etnicznych ruchów wyzwoleńczych poprzez uzależnienie młodzieży od narkotyków, co dotyka również chrześcijan z mniejszości Kaczin.

Życie w społeczeństwie

Społeczeństwo wywiera silną presję na chrześcijan w Mjanmie. Są oni zazwyczaj wykluczeni ekonomicznie, społecznie i politycznie, co prowadzi do ubóstwa, wykorzystywania i sprzyja przestępczości. Chrześcijanie, zwłaszcza ci spotykający się w kościołach domowych, są pod stałą obserwacją przedstawicieli lokalnych władz, którzy próbują nakłonić ich do zmiany wyznania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji wspólnotowych i nie mogą korzystać ze wspólnych dóbr. Odmowa dostępu do materiałów budowlanych i wody pitnej może spowodować, że chrześcijanie znajdą się w sytuacjach zagrażających ich życiu i zdrowiu.

W obliczu toczącej się wojny domowej i szybko rosnącej liczby przesiedleńców i obozów dla przesiedleńców, zapewnienie opieki zdrowotnej i pomocy humanitarnej dla chrześcijan jest albo niemożliwe, albo niedozwolone, albo taka pomoc udzielana jest na minimalnym poziomie. Nadzór międzynarodowy jest blokowany. Jak zauważył jeden z lokalnych ekspertów: „Od wojskowego zamachu stanu w lutym 2021 roku rząd wykorzystuje technologie nadzoru, takie jak rozpoznawanie twarzy, podsłuchy telefoniczne, cenzurę internetu i monitorowanie mediów społecznościowych, aby śledzić i identyfikować chrześcijan, zwłaszcza tych zaangażowanych w protesty. Niektórzy chrześcijanie są obserwowani, nękani oraz zastraszani przez wojsko lub grupy zbrojne, zwłaszcza w strefach konfliktów, w których większość stanowią chrześcijanie”.

Życie w państwie

Artykuł 361 Konstytucji z 2008 roku brzmi następująco: „Unia uznaje szczególną pozycję buddyzmu jako wiary wyznawanej przez ogromną większość obywateli Unii”. W art. 362 uznaje również obecność chrześcijaństwa, islamu, hinduizmu i animizmu. Ta „szczególna pozycja buddyzmu” jest nadużywana przed buddyjskich radykałów. Poprzedni rząd starał się pozyskać poparcie buddystów poprzez kontrolę konwersji, zakaz małżeństw międzywyznaniowych i wprowadzenie kontroli urodzeń. Aby dokonać konwersji, należy uzyskać oficjalne pozwolenie.

Chrześcijanie są zazwyczaj zatrudniani w firmach tylko wtedy, gdy nie ma buddystów, którzy mogliby wykonywać daną pracę, są też często pomijani przy awansach.

Im dłużej trwa wojna domowa, tym częściej chrześcijańscy pracownicy organizacji pomocowych i pastorzy są oskarżani o przewodzenie ruchowi oporu i atakowani przez wojsko. Jak zauważył jeden z lokalnych ekspertów: „Chrześcijanom nie wolno wypowiadać się przeciwko »kulturze i religii« kraju. Pozostawia to niezwykle szerokie pole do interpretacji. Chrześcijanin może być prześladowany przez buddyjskich biznesmenów oraz polityków na podstawie fałszywych zarzutów”.  

Życie w Kościele

Wszelka opozycja, a zwłaszcza krytyka polityki państwa wobec mniejszości etnicznych i religijnych, spotyka się z silną reakcją rządu. Chrześcijańscy przywódcy są często oskarżani o przyłączanie się do ruchu oporu, a nawet przewodzenie mu. W kraju są jednak odważni chrześcijanie, którzy nie milczą, tacy jak siostra Ann Rose Nu Tawng, która była wielokrotnie zatrzymywana po tym, jak pokojowo protestowała przeciwko juncie wojskowej (UCA News, 28 stycznia 2022).

Ponieważ Kościoły podejrzewane są o bycie zarzewiem opozycji, lokalne społeczności, władze, a zwłaszcza wojsko, monitorują ich działalność. W coraz większej liczbie przypadków monitoring doprowadził do ataków na budynki, pracowników i przywódców kościelnych, w tym do zabójstw.

Buddyjscy mnisi związani z Ma Ba Tha, buddyjskim ruchem nacjonalistycznym, również uważnie przyglądają się działalności chrześcijan. W przypadku konwertytów presja ta jest jeszcze większa, ponieważ ujawnienie wiąże się z poważniejszymi konsekwencjami nie tylko ze strony lokalnej społeczności, ale także rodziny.

9. Naruszenie zobowiązań i praw międzynarodowych

Mjanma zobowiązała się do przestrzegania i ochrony praw podstawowych w następujących traktatach międzynarodowych:

  1. Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (ICESCR);
  2. Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW);
  3. Konwencja o prawach dziecka (CRC).

Mjanma nie wypełnia swoich zobowiązań międzynarodowych, regularnie naruszając/nie chroniąc następujących praw chrześcijan:

  • Dzieci chrześcijańskie są zmuszane do uczestniczenia w buddyjskich lekcjach religii oraz w obrzędach i świętach religijnych, które nie są zgodne z ich przekonaniami religijnymi (Art. 14 CRC);
  • Chrześcijanom odmawia się dostępu do zasobów komunalnych (Art. 2 ICESCR);
  • Chrześcijańskie domy i sklepy są napadane i niszczone, co stanowi naruszenie prawa do odpowiedniego poziomu życia i ciągłej poprawy warunków życia (Art. 11 ICESCR );
  • Chrześcijanki, które dokonały konwersji z islamu, są przymusowo wydawane za mąż za buddyjskich mężczyzn i poddawane naciskom, by wyrzekły się nowej wiary (Art. 16 CEDAW i Art. 10 ICESCR);
  • Chrześcijańskie kobiety i dziewczęta z Kaczin są sprzedawane w celach seksualnych (Art. 34 CRC i Art. 6 CEDAW).

10. Sytuacja innych mniejszości religijnych

Prześladowania muzułmańskiej mniejszości Rohingja są przedmiotem dyskusji w Hadze. Niestety proces sądowy jest powolny, a prześladowania nie ustają. W sierpniu 2024 roku ponad 50 cywilów Rohingja zostało zabitych w pobliżu Maungdaw podczas starć między wojskiem a grupami zbrojnymi. Jednocześnie Tatmadaw przymusowo rekrutuje mężczyzn i chłopców Rohingja (nawet 15-latków) do służby wojskowej, często stosując zastraszenie i oszustwo.

Muzułmanie nie-Rohingja w innych częściach kraju również spotykają się z prześladowaniami i dyskryminacją – na przykład na stanowiskach rządowych czy w wojsku. Zdarza się, że większość buddyjska odmawia sprzedaży nieruchomości muzułmanom, a budowa meczetów jest zabroniona. Hinduiści to kolejna grupa wyznaniowa odczuwająca ograniczenia i presję ze strony buddystów, ale w znacznie mniejszym zakresie niż inne mniejszości religijne.

11. Open Doors w Mjanmie

We współpracy z lokalnymi partnerami Open Doors wzmacnia prześladowanych wierzących w Mjanmie poprzez:

  • dystrybucję literatury chrześcijańskiej;

  • programy uczniostwa;

  • szkolenia dla pastorów i liderów;

  • projekty socjoekonomiczne;

  • seminaria dla rodzin i małżeństw;

  • szkolenia dla dzieci i młodzieży;

  • programy przygotowania na prześladowania;

  • osobiste wspieranie prześladowanych.

12. Przypisy

  • Niniejszy dokument został przygotowany w oparciu o bardziej szczegółowe Dossier Kraju opracowane corocznie przez World Watch Research (WWR), dział badawczy Open Doors International. Zezwala się na wykorzystywanie i bezpłatne rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem podania źródła, tj. © 2025 Open Doors International.
  • Wszystkie krótkie profile krajów są dostępne w zakładce „Advocacy resources” na stronach poświęconych badaniom Open Doors International, wraz z bardziej szczegółowymi pełnymi dokumentami krajowymi i najnowszą aktualizacją metodologii ŚIP: www.opendoors.org/en-US/research-reports/. Są one również dostępne na stronie Open Doors Analytical: https://opendoorsanalytical.org/; (hasło: freedom).
  • Okres badawczy dla ŚIP 2025: 1 października 2023 – 30 września 2024.