Światowy Indeks Prześladowań 2025

Mali

Kluczowe ustalenia

Okres badawczy: od 1 października 2023 do 30 września 2024

Prześladowania sprawiły, że chrześcijanie nie mogą mieszkać w wielu regionach kraju. Zagrożenie ze strony radykalnych ekstremistów islamskich rozszerzyło się w kierunku południowym, poza dotychczas najbardziej dotkniętą przemocą północ kraju. Społeczności chrześcijańskie, naznaczone wcześniejszymi atakami, i chrześcijanie, którzy byli świadkami zniszczenia swoich kościołów i domów w 2012 roku, muszą odnaleźć się w jeszcze bardziej niepewnej rzeczywistości. Dezintegracja administracji państwowej i jej instytucji wytworzyła próżnię, którą skrzętnie wypełniają grupy dżihadystów, nie tylko zagrażając stabilności kraju, ale także stawiając chrześcijan w szczególnie trudnej sytuacji.

Podczas gdy podzielony aparat bezpieczeństwa stara się ograniczyć rosnące wpływy ugrupowań ekstremistycznych, działalność ewangelizacyjna wiąże się obecnie z podwyższonym ryzykiem i groźbą przemocy oraz porwań. Niektóre grupy terrorystyczne współpracują ze sobą i koordynują ataki, co pogłębia niestabilność i rysuje jeszcze bardziej skomplikowany obraz sytuacji zagrożenia.

Najbardziej narażeni na ataki są konwertyci z islamu. Naciski ze strony rodziny i lokalnej społeczności stają się coraz silniejsze pod wpływem wzrostu aktywności dżihadystów. Rozpad praworządności i porządku jest impulsem do jeszcze śmielszego i bardziej brutalnego działania ekstremistów wobec konwertytów, co sprawia, że kwestie wolności religijnej powinny być potraktowane jako pilne.

Profil kraju w formacie PDF

Poniższy profil kraju stanowi przetłumaczoną część szczegółowych raportów przygotowanych przez World Watch Research, dział badawczy Open Doors. Profil kraju dostępny jest również do pobrania w formacie PDF. Szczegółowe raporty w oryginalnej wersji angielskiej (części "Informacje ogólne" oraz "Dynamika prześladowań") znajdują się na końcu strony.

SKRÓCONY PROFIL KRAJU W PDF

1. Tło

Państwo, które niegdyś mogło być dla innych wzorem tolerancji ze względu na znaczące osiągnięcia w zakresie demokracji i swobód obywatelskich rozwiniętych pod łagodzącym wpływem sufizmu, odnotowało gwałtowny wzrost poczucia zagrożenia i brak poszanowania wolności ludności chrześcijańskiej. Wojna domowa z 2012 roku stworzyła w Mali warunki sprzyjające nasileniu się aktywności islamskich ugrupowań terrorystycznych takich jak Al-Kaida w Islamskim Maghrebie (AQIM), powodując poważne i trwałe zagrożenie dla społeczności chrześcijańskich, szczególnie w północnych regionach, gdzie grupy te są najbardziej aktywne.

Sytuacja stała się jeszcze bardziej niepewna po wycofaniu wojsk francuskich i wezwaniu ONZ do opuszczenia kraju. W miarę wycofywania się międzynarodowych sił pokojowych wzmocniła się pozycja rosyjskiej organizacji najemniczej – Grupy Wagnera, oskarżanej o popełnianie okrucieństw na ludności cywilnej. Jej obecność komplikuje i tak już niestabilną sytuację w kraju.

Rząd Mali, kierowany od maja 2021 roku przez wiceprezydenta Assimiego Goïtę, okazał się niezdolny do powstrzymania zagrożenia ze strony dżihadystów. Oznacza to ponurą perspektywę dla chrześcijan, którzy nie mają narzędzi, aby bronić się przed przymusowym wcielaniem w szeregi grup zbrojnych i przymusem konwersji na islam. Szkoły prowadzone przez Kościoły zostały zamknięte, co jeszcze bardziej pogłębiło poczucie bezradności i braku sprawczości społeczności chrześcijańskiej. W czerwcu 2023 roku, pod władzą rządu wojskowego, odbyło się referendum w sprawie nowego projektu konstytucji. Rząd zapewnia, że ułatwi to powrót do konstytucyjnych praw cywilnych do marca 2024 roku. Mali opuściło jednak grupę G5 Sahel w 2023 roku, a w styczniu 2024 roku wystąpiło ze Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS). Jednak biorąc pod uwagę międzynarodowe naciski, niejasną rolę podmiotów zewnętrznych, takich jak Grupa Wagnera, oraz słabe dotychczasowe osiągnięcia rządu, przyszłość malijskich chrześcijan maluje się w ponurych barwach.

Nie wszyscy odczuwają prześladowania w taki sam sposób. Podczas gdy główne wyznanie chrześcijańskie, tj. Kościół rzymskokatolicki i wiele wspólnot protestanckich, znajduje się głównie w dużych miastach, takich jak Bamako, w szczególnie niebezpiecznej sytuacji znajdują się osoby mieszkające na obszarach wiejskich.

2. Sytuacja w poszczególnych regionach kraju

Mimo że większość malijskich chrześcijan mieszka na południu kraju, znaleźli się oni pod rosnącą presją w wyniku zagrożenia ze strony rosnącej aktywności radykalnych islamistów na północy i w północno-wschodniej części kraju. Również w południowej części kraju istnieją niewielkie obszary intensywnych prześladowań.

3. Kogo dotykają prześladowania?

Wspólnoty chrześcijan ekspatriantów

Chrześcijanie przebywający na emigracji w Mali nie są zmuszani do izolacji. Często jednak są uprowadzani.

Tradycyjne społeczności chrześcijańskie

Mniej niż 3% Malijczyków jest chrześcijanami, a większość z nich należy do wspólnot tradycyjnych, takich jak Kościół rzymskokatolicki. Osoby mieszkające na południu cieszą się względną wolnością religijną w porównaniu z mieszkańcami północy. W okresie badawczym wzrosło jednak zagrożenie przemocą i porwaniami ze strony grup radykalnych islamistów. 

Społeczności konwertytów

Najwięcej konwertytów z islamu można spotkać wśród ludów Bozo i Dogon. Oprócz zagrożenia ze strony bojowników islamskich, których obawiają się wszyscy malijscy chrześcijanie, konwertyci spotykają się z naciskami ze strony rodziny i członków lokalnej społeczności, aby wyrzekli się chrześcijaństwa.

Nietradycyjne społeczności chrześcijan

Do tej grupy należą wspólnoty charyzmatyczne i zielonoświątkowe, które występują głównie w południowym Mali. Ze względu na sposób praktykowania religii i działalność ewangelizacyjną, wspólnoty te mogą ściągnąć na siebie wrogość całego społeczeństwa.

4. Główne źródła prześladowań i dyskryminacji

Islamski ekstremizm

Umiarkowany islam w Mali przeżył ogromny wstrząs w 2012 roku. Islamiści, pozostający pod silnym wpływem wahhabizmu oraz globalnych trendów radykalizacji i upolitycznienia islamu, ustanowili na północy kraju surowy reżim szariatu – burzą kościoły i napadają na chrześcijan. Kościół w południowym Mali również stoi w obliczu rosnącej presji ze strony grup wahhabickich. 

Przestępczość zorganizowana oraz korupcja

Mali znajduje się w regionie Sahel w Afryce Zachodniej, obejmującym rozległe obszary pustynne, nad którymi trudno jest sprawować kontrolę. Gangi przestępcze wykorzystują to jako okazję do przemytu narkotyków do Europy Zachodniej. Islamistyczne milicje prześladują chrześcijan. Członkowie rebelianckich oddziałów Tuaregów, pokonani przez siły rządowe i sojuszników, zajęli się nielegalnym handlem bronią, narkotykami i ludźmi. 

Ucisk klanowy

Chociaż większość mieszkańców Mali to muzułmanie, często łączą oni swoje wierzenia z praktykami plemiennymi. Większość przywódców plemiennych lub etnicznych w odległych częściach kraju jest wrogo nastawiona do muzułmanów i chrześcijan, którzy sprzeciwiają się takim praktykom, co może prowadzić do konfliktów i starć między stronami.

Paranoja dyktatorska

Urzędnicy państwowi dopuścili się w ostatnich latach rażącego zaniedbania obowiązków związanych z ochroną chrześcijan przed prześladowaniami. Zwłaszcza po ostatnim zamachu stanu zauważalny stał się problem paranoi dyktatorskiej. Praktycznie każda grupa chrześcijańska poszukująca bezpieczeństwa lub ochrony prawnej jest postrzegana jako zagrożenie dla władzy reżimu wojskowego.

5. Czym różnią się prześladowania mężczyzn i kobiet?

Kobiety

Groźba porwań i przymusowych małżeństw jest bardzo realna w życiu malijskich chrześcijanek. Chociaż takie działania nie dotyczą wyłącznie chrześcijańskich dziewcząt, są one powszechną taktyką stosowaną przez bojowników islamskich w celu szerzenia islamu. Konwertytki są zastraszane, cierpią z powodu przemocy fizycznej i seksualnej. Grozi im nawet śmierć. Niezamężne konwertytki są przymusowo wydawane za mąż, a zamężnym kobietom grożą rozwód i utrata prawa do opieki nad dziećmi. Wypędzenie z domu rodzinnego zwiększa bezbronność kobiet, które tracą wsparcie i ochronę członków rodziny. Na ogół kobiety muszą ubierać się zgodnie z zasadami islamu.

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • narzucenie reguł ubioru;
  • wymuszony rozwód;
  • wymuszone małżeństwo;
  • zmuszenie do opuszczenia domu/wypędzenie;
  • śmierć;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna;
  • przemoc seksualna.

Mężczyźni

Ponieważ ataki islamistów nie ustają w całym Mali, chrześcijańscy mężczyźni są szczególnie narażeni na groźby śmierci i brutalne ataki fizyczne. Osoby przebywające na obszarach wiejskich lub oddalonych od siedzib ludzkich są narażone na ryzyko uprowadzenia, śmierci i przymusowej rekrutacji w szeregi dżihadystów. Celowe ataki na chrześcijańskie domy i firmy są wykorzystywane do zubożenia rodzin i osłabienia chrześcijańskich wspólnot. Chrześcijanie, zwłaszcza konwertyci z islamu, są poddawani presji odrzucenia społecznego lub ograniczonego dostępu do pracy czy edukacji. Żonatych konwertytów zmusza się do rozwodu.

Formy wywierania nacisku:

  • uprowadzenie;
  • ograniczanie kontaktów społecznych/międzyludzkich;
  • wymuszony rozwód;
  • pobór do wojska/milicji/służba wbrew sumieniu;
  • śmierć;
  • przemoc fizyczna;
  • przemoc psychiczna.

6. ŚIP: Perspektywa 5-letnia

Rok

Miejsce w Światowym Indeksie Prześladowań

Zaokrąglony wynik prześladowań na 100 pkt

2025

14

80

2024

14

79

2023

17

76

2022

24

70

2021

28

67

Krótki opis zmiany wyniku i jej przyczyny

Ogólny wynik Mali wzrósł o 1 pkt w ŚIP 2025, po znacznym, tj. 3-punktowym wzroście w ŚIP 2024 i 6-punktowym wzroście w ŚIP 2023. W ciągu ostatnich pięciu lat wynik kraju stale rósł, od 67 pkt w ŚIP 2021 do 80 pkt w ŚIP 2025. Wzrost wynika przede wszystkim z rosnącej presji, a przemoc konsekwentnie w całym tym okresie przekraczała próg 15 pkt. Sytuacja w kraju pogarsza się, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. Skorumpowany antyzachodni rząd uważa, że chrześcijanie, a przynajmniej niektóre grupy, mają powiązania z Zachodem. Przychodzące po sobie przewroty wojskowe – w sierpniu 2020 roku i maju 2021 roku – wskazują na niestabilność kraju, mimo że rząd stara się powstrzymać ekspansję dżihadystów, szczególnie w regionach oddalonych od ośrodków miejskich, gdzie bojownicy mają duże wpływy, świadcząc usługi i rekrutując młodych ludzi. Zaangażowanie rosyjskich najemników (była Grupa Wagner, obecnie znana jako Korpus Afrykański), którzy wspierają juntę wojskową, utrudnia życie ludności cywilnej, w tym chrześcijanom. Chociaż Korpusowi Afrykańskiemu przypisuje się skuteczność w walce z dżihadystami, ich obecność zagraża cywilom, zwiększając presję w sferze wspólnotowej i kościelnej. Wyzwania gospodarcze i brak skutecznej ochrony państwa napędzają przestępczość zorganizowaną i korupcję, co dodatkowo komplikuje sytuację.

7. Szczegółowe dane na temat przemocy i wywieranej presji

Poziomy przemocy i presji

Życie prywatne 11.1
Życie w rodzinie 10.1
Życie w społeczeństwie 14.7
Życie w państwie 13.0
Życie w kościele 15.2
Przemoc fizyczna 15.6

 

8. Przemoc


Mali: Przemoc
 

ŚIP 2025

ŚIP 2024

Zabici chrześcijanie

47

10*

Ataki/zamknięcie kościołów lub innych obiektów chrześcijańskich

53

10*

Gwałty i napaści na tle seksualnym

100*

10

Porwania chrześcijan

100*

10*

Przykładowe akty przemocy w opisywanym okresie sprawozdawczym

  • Przemoc na wysokim poziomie: Chrześcijanie w Mali doświadczają poważnej przemocy ze strony grup dżihadystycznych powiązanych z Al-Kaidą i Państwem Islamskim.
  • Zniszczone kościoły: Spalono wiele kościołów, a wielu chrześcijan zostało wysiedlonych ze swoich domów.

Życie prywatne

Konwertyci z islamu doświadczają największych prześladowań w życiu prywatnym, ponieważ rodzina i członkowie społeczności wywierają na nich presję, aby wrócili do islamu. Wszyscy chrześcijanie mieszkający na północy kraju narażeni są na prześladowania i brutalne ataki.

Życie rodzinne

Trwający w Mali konflikt zbrojny sprawił, że udział w chrześcijańskich praktykach religijnych stał się ryzykowny. W przeciwieństwie do wielu krajów muzułmańskich chrześcijaństwo nie jest tu zakazane prawem, ale praktykowanie jakiejkolwiek innej religii niż islam wahhabicki grozi gwałtownym odwetem ze strony grup islamskich. Na północy kraju nauczyciele byli zastraszani, a dzieci zmuszane do uczęszczania na lekcje Koranu. Islamiści domagali się również przekształcenia szkół, spośród których wiele prowadzonych jest przez organizacje chrześcijańskie, w medresy. Rodziny muzułmańskie z reguły sprzeciwiają się konwersji członka rodziny ze względów honorowych i zmuszają konwertytów, aby wyrzekli się chrześcijaństwa.

Życie w społeczeństwie

Chociaż wrogość i przemoc są najbardziej dotkliwe na północy, na terenie całego kraju można zaobserwować ich nasilenie. Władze starają się zakazać wrogiej propagandy religijnej, ale kazania w meczetach stają się coraz bardziej radykalne w swoim sprzeciwie wobec chrześcijan. Nasilają się naciski na lokalne społeczności w środkowym Mali, aby przyjęły prawo szariatu, mimo że jest ono niezgodne ze świecką polityką państwa.   

W regionach kontrolowanych przez grupy islamistów burzone są kościoły, a osoby podejrzewane o bycie chrześcijanami są inwigilowane. Chrześcijanom grożą uprowadzenia, gwałty, przymusowe małżeństwa i śmierć. 

Życie w państwie

Mali oficjalnie jest państwem świeckim, które szanuje wolność wyznania, ale bojownicy na północy sprzeciwiają się tej wolności. Ze względu na prawie całkowity brak politycznej i społecznej reprezentacji, chrześcijanie są często zmuszani do przejścia na islam. Takie naciski są szczególnie rozpowszechnione w malijskiej armii, agencjach bezpieczeństwa oraz w sektorze zdrowia publicznego i bankowości. Podróżowanie po Mali jest dla chrześcijan, a zwłaszcza misjonarzy, niezwykle niebezpieczne, ponieważ w ostatnich latach doszło tam do wielu porwań i morderstw.

Życie w kościele

Chrześcijanie, którzy usiłują powrócić i naprawić zniszczone kościoły na północy, są prześladowani i napadani. Uchodźcy są zastraszani i siłą uniemożliwia się im budowę tymczasowych kościołów. Kontakty z zachodnimi organizacjami pozarządowymi (NGO), siłami pokojowymi ONZ lub sojuszniczymi siłami wojskowymi obcych rządów są interpretowane przez grupy islamistów jako „ewangelizacja”. Jest to wykorzystywane przez przywódców lokalnych społeczności i grupy rebelianckie jako pretekst do atakowania bezbronnej ludności chrześcijańskiej i niszczenia ich mienia. 

9. Naruszenie zobowiązań i praw międzynarodowych

Mali zobowiązało się do przestrzegania i ochrony praw podstawowych w następujących traktatach międzynarodowych:

  1. Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (ICCPR);

  2. Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (ICESCR);

  3. Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania (CAT);

  4. Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW);

  5. Konwencja o prawach dziecka (CRC).

Mali nie wypełnia swoich zobowiązań międzynarodowych, regularnie naruszając/nie chroniąc następujących praw chrześcijan:

  • Chrześcijańscy konwertyci są zabijani na miejscu, jeśli ich konwersja zostanie ujawniona, a nawet jeśli są tylko podejrzani o konwersję (Art. 6 ICCPR);

  • Chrześcijanie są celem i są zabijani przez islamskie grupy ekstremistyczne (Art. 6 ICCPR);

  • Chrześcijanie są szykanowani za noszenie symboli religijnych (Art. 18 ICCPR);

  • Chrześcijańscy konwertyci są torturowani i poddawani naciskom, by wycofali się z konwersji (Art. 7 i 18 ICCPR);

  • Chrześcijańscy rodzice nie mogą wychowywać dzieci zgodnie ze swoimi wartościami religijnymi (Art. 14 CRC);

  • Chrześcijanie spotykają się z prześladowaniem i przemocą, jeśli otwarcie wypowiadają się na tematy religijne lub angażują się w prozelityzm (Art. 18 i 19 ICCPR).

10. Sytuacja innych mniejszości religijnych

Oprócz chrześcijan do mniejszości religijnych w Mali należą wyznawcy rdzennych systemów wierzeń. Chociaż takie przekonania historycznie współistniały z islamem, wzrost wojującego islamu zagroził ich koegzystencji. Dyskryminacja dotyka również lokalnych szyitów. 

11. Open Doors w Mali

Open Doors angażuje się w służbę na rzecz chrześcijan w Mali od 2013 roku, kiedy rebelia Tuaregów została przejęta przez islamistów. Pragnieniem Open Doors dla Kościoła w Mali jest, aby silny oparł się prześladowaniom i nie ustawał w głoszeniu Ewangelii: Open Doors wspiera prześladowanych chrześcijan poprzez:

  • szkolenia i wsparcie w zakresie gotowości na prześladowania;

  • programy uczniostwa;

  • pomoc w zdobywaniu ekonomicznej niezależności. 

12. Przypisy

  • Niniejszy dokument został przygotowany w oparciu o bardziej szczegółowe Dossier Kraju opracowane corocznie przez World Watch Research (WWR), dział badawczy Open Doors International. Zezwala się na wykorzystywanie i bezpłatne rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem podania źródła, tj. © 2025 Open Doors International.
  • Wszystkie krótkie profile krajów są dostępne w zakładce „Advocacy resources” na stronach poświęconych badaniom Open Doors International, wraz z bardziej szczegółowymi pełnymi dokumentami krajowymi i najnowszą aktualizacją metodologii ŚIP: www.opendoors.org/en-US/research-reports/. Są one również dostępne na stronie Open Doors Analytical: https://opendoorsanalytical.org/; (hasło: freedom).
  • Okres badawczy dla ŚIP 2025: 1 października 2023 – 30 września 2024.